Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

19e Ypres Rally – 1983 | door de ogen van Miki Biasion

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Een tweevoudig Wereldkampioen Rally die blij is eens iets uit België te horen, je maakt het niet iedere dag mee. Wij hadden op een donkere dinsdagavond in oktober een gesprek met de Italiaanse speer Massimo “Miki” Biasion …

Miki Biasion debuteerde in 1979 in de rallysport. Hij profileerde zich in hoog tempo en was aan het begin van de jaren tachtig al één van de voornaamste rijders in het Italiaans rallykampioenschap, waaraan hij in die periode deelnam met een Opel Ascona 400. In 1983 werd Biasion onderdeel van het Italiaanse preparatieteam Jolly Club, die vanaf dat jaar actief werden met de Lancia Rally 037. Biasion brak dat jaar definitief door met het winnen van de Italiaanse rallytitel en daarbovenop kwam er internationaal succes door ook het Europees kampioenschap op zijn naam te schrijven. Ook in dat gloriejaar won hij de toenmalige Ypres 24 Hours Rally ….

Het waren de gloriejaren van de imposante Italiaanse monsters, de Lancia 037 Rally en de Ferrari 308 GTB. Voeg daar nog een heuse Audi Quattro A1 aan toe en je hebt een “bulderende” rally. Nog een sneufje Opel Manta, Porsche, Escort en andere Nissan’s en je hebt een recept voor een fantastische rally in de Westhoek.

Meer dan 200 wagens aan de start, de hoogconjunctuur van de Belgische rallysport. Het is de periode van Belga, Bastos, Tuborg, Pioneer en andere IJsboerkes als wagensponsors. Guy Colsoul en Alain Lopes mogen de weg openen voor 53 ( jawel drieënvijftig ) snelheidsproeven. Mooie namen met leider in het EK Miki Biasion en het mooie duo Antonella Mandelli – Tiziana Borghi voor Jolly Club, Jean-Claude Andruet en Andrea Zanussi eveneens in een Lancia 037. Jimmy McRae in de Manta, Marc Duez in een imposante Audi Quattro, Francis Vincent in de Ferrari en de Nissan’s van Dumont en Everett. Het is Biasion die het snelst opent in de eerste 2 KP’s. In de 3de Moorslede komt Andruet even piepen voor de immer spectaculaire Jimmy McRae in zijn Manta 400. Dan richting KP Kemmel – waar duizenden fans hebben post gevat – met vertrek op het marktplein en de legendarische onverhard passage waar Marc Duez de rol vooraan moet lossen door een probleem met de versnellingsbak. Het wordt een secondenspel tussen de Lancia’s van Biasion en Andruet en de Ferrari van Vincent. Dan gaan de wagens de eerste nacht in. Massimo Biasion sluit de eerste dag af als leider voor Jean-Claude Andruet en …. Patrick Snijers die heel knap 3de is. Vincent is 4de en Jimmy McRae 5de na 20 KP’s op vrijdagavond en -nacht. Streekpiloten Goudezeune, Viaene en de Dumoulin’s staan op de rand van de top10. Enkel 1 grote naam – Robert Droogmans – moet opgeven op dag 1.

Op zaterdag wordt er traditiegetrouw gestart op de spectaculaire KP Zoning van 17km! Waar de auto’s elkaar vaak op de “hielen” zaten en er altijd wel show te beleven viel. En ook hier duizenden toeschouwers en rijen vol fans! Het duel Biasion – Andruet wordt heviger op zaterdag. Snijers blijft eerste Belg. Iets verder volgen onze landgenoten Duez en Colsoul. Duez zal zijn zege van vorig jaar niet kunnen herhalen. Maar de Fransen Andruet en Vincent komen iedere proef enkele seconden tekort om Massimo Biasion en co Tiziano Siviero te kunnen bedreigen.

Even later op dag 2 zal Patrick Snijers op de top van de Kemmelberg in het publiek belanden … Toen gewoon een voetnoot nu zouden de kranten er een heel drama van maken. Hij werd wel even opgehouden en verloor 12 min. Een moment trouwens dat ik als jonge fan nog herinner. Weg mooie ereplaats. De Kemmelberg leek op zaterdag wel de Turini … Tienduizenden stonden op de flanken van de Kemmel en de piloten moesten zich een letterlijk een weg banen tussen het publiek. Vaak bleven de fans daar ook de hele dag want de wagens passeerden 4maal over de beruchte Kemmel! Eén keer kon Andruet de leiding overnemen in de rally maar Miki Biasion zette de KP nadien al de puntjes op de i.

Het blijft ook heel de rally droog weer wat gunstig was voor piloten en publiek. De top drie wordt niet meer bedreigd met Biasion, Andruet en Vincent. McRae volgt op plaats 4. Ook de supersnelle Fintele-proef, KP Alveringem en de KP Hazewind stonden toen nog op het programma. Daarna volgde de lange Reninge-proef van een goede 17km die toen een ware beproeving was. En wat gezegd van Merkem …. Onze Westhoek werd in alle uithoeken aangedaan. Marc Duez slaagde er nog in de 4de plaats te pakken van Jimmy McRae … een schitterende remonte en een mooie rally toch alweer van de Ardennees.

Meteen een voltreffer voor de 25-jarige Massimo Biasion in zijn eerste deelname in Ieper. Weinigen zouden het hem nadoen. Grote winnaar was tevens de organisatie van het Targa Florio Team van Frans Thévelin die hun zoveelste vlekkeloze rally organiseerden.

De Top 10

1. Biasion – Siviero ( gem snelheid 105.1 km/u )
2. Andruet – Sappey op 48 sec.
3. Vincent – Huret op 3 min 23sec
4. Duez – Lux op 6 min 11sec
5. McRae – Grindrod op 6 min 39sec. De Fransman Touren en de Belgen JL Dumont, Guy Colsoul, Patrick Snijers en de broers Dumoulin maakten de Top 10 vol. Streekpiloten en spektakelmakers Gaby Goudezeune en Paul Lietaer moesten op het einde nog opgeven ….

Nu even verder met onze gast want na dat bewuste jaar 1983 waarin hij Europees kampioen werd, koos hij resoluut voor het WK Rally. Van 1984 tot 1991 reed hij voor Lancia. In de eerste jaren behaalde hij enkele dichte ereplaatsen in WK Rally’s.

In 1986 werd Biasion gepromoveerd tot fabrieksrijder bij het Lancia team en hij nam hiermee de plaats over van Attilio Bettega, die in 1985 in Corsica dodelijk verongelukte. Inmiddels was Lancia actief met de Lancia Delta S4. Ook 1986 werd een doemjaar want in dat jaar verongelukte ook teamgenoten Henri Toivonen en Sergio Cresto op Corsica. Meteen het einde van een ( Groep B ) tijdperk. Onder de nieuwe Groep A reglementen reed Biasion met de Lancia Delta HF naar de overwinning toe tijdens de openingsronde van het WK 1987 in Monte Carlo, alhoewel hij deze op enigszins controverse wijze op naam schreef. Teamgenoot Juha Kankkunen werd door de teamleiding gedwongen op de voorlaatste klassementsproef Biasion voorbij te laten gaan. Biasion profileerde zich dat seizoen als titelkandidaat, met nog eens twee overwinningen in Argentinië en San Remo. Uiteindelijk werd hij door Lancia niet ingezet tijdens de slotronde in Groot-Brittannië, waar Kankkunen naar de overwinning reed en dus wereldkampioen werd; Biasion dus eindigend als runner-up.

In het seizoen 1988 stond Biasion symbool voor Lancia’s dominantie in de vroege Groep A-jaren. Hij won dat jaar maar liefst vijf keer op 7 zeven deelnames. Maar besliste uiteindelijk zijn eerste wereldtitel pas in zijn laatste rally van het seizoen in San Remo, waar hij won en daarmee naaste concurrent Markku Alén achter zich liet. Het seizoen 1989 liep eveneens succesvol voor Biasion, waarin hij het gelijke aantal WK-rally’s won ten opzichte van 1988 en ook wederom de titel in zijn voordeel wist te beslissen met een overwinning voor eigen publiek in San Remo. De jaren nadien – vooraldoor de heviger wordende concurrentie van oa.Carlos Sainz, Didier Auriol en Juha Kankkunen kon hij nooit dezelfde resultaten meer neerzetten. Hoe dan ook bewees Miki Biasion in deze periode met zestien WK-rally-overwinningen en twee WK-titels Lancia’s succesvolste rijder te zijn. Na 3 minder succesvolle jaren 92, 93 en 1994 in het team van Ford Motor Co stopte hij zijn WK-carrière.

MR: “En Miki wat vond je eigenlijk van Ieper?”

Miki : “Een schitterend event. Ik zal me altijd het gevecht herinneren met JC Andruet. Waar ik in andere rally’s in dat jaar makkelijk per KP 6 à 7 seconden kon uitlopen was het echt iedere KP een gevecht voor iedere seconde”. “Voor mij was het parkoers totaal verschillend van wat ik voordien had gereden; veel bochten, grachten, zeer smalle wegen en verschillende soorten wegdek. Ik had totaal geen vertrouwen voor de rally alhoewel ik me intens had voorbereid”.

MR: “Heb je nog veel herinneringen aan Ieper?”

Miki: “Ja eigenlijk wel … 😁 We oefenden veel ’s avonds en ’s nachts omdat dat voor mij ook niet alledaags was. En vaak kwamen we dan ook ( in die tijd was er nog weinig beperking op verkennen ) heel laat in de nacht terug op de boerderij waar wij sliepen. Op die boerderij werd ook bier gebrouwen en het was dus iedere avond wel uitkijken om nog een Belgisch biertje te drinken voor het slapengaan na een lange verkenningsdag”.
( helaas wist Miki niet meer op welke plaats deze boerderij was …)

“Natuurlijk herinner ik me ook nog de mooie markt, de geweldige atmosfeer en de massa’s fans. Wat ik ook uniek vond en eigenlijk wel best vervelend was, dat je vaak “gehinderd” werd door de lichten van de andere wagens doordat de wegen vaak dicht bij elkaar liepen en zo kronkelden”.
“Eigenlijk nadien bekeken best wel jammer dat het bij die ene Ieper gebleven is …”

MR: “Hoe denk je over WRC Ieper 2020?”

Miki: ” Ik ben wel benieuwd hoe de moderne wagens die toch veel lichter zijn dan onze vroegere wagens het gaan doen in Ieper. De rally is echt wel veeleisend voor mens en machine en voor de meeste piloten is de rally nieuw”.

MR: “Volg je de rallysport nog en wat doe je momenteel beroepsmatig?”

Miki: “Ik volg de rallysport nog en ga ook ieder jaar naar Sardinië (zo ook enkele weken terug) waar ik op uitnodiging naar toe ga (zoals je weet is een bepaalde jump op KP Monte Lerno naar Miki ( Biasion ) genoemd). Ik heb ook nog een garage waar ik restauratie doe van oude Lancia Delta’s. Voor mij was de Lancia 037 Rally de mooiste om mee te rijden maar heb ik toch meer voeling met de Lancia Delta S4 omdat ik die helpen ontwikkelen heb”.

Massimo, Grazie mille per questa bella conversazione e per la tua partecipazione a questa serie di Ypres ! Speriamo di incontrarci di persona .. .


Bron
Miki Biasion

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button