Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

27e Ypres rally – 1991 | door de ogen van Bernard Munster

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

De 27ste Ypres 24 Hours Rally met kleppers als Robert Droogmans, Fabrizio Tabaton, Alain Oreille, Piero Liatti en Patrick Snijers aan de start. En dan was er nog een zekere François Delecour, Nordist in hart en nieren, kenner van de Westhoek én gedoodverfd favoriet. Met een fabrieks-Ford en één van de snelste rijders van het wereldkampioenschap. De Belgen kregen een tweederangsrol toegewezen maar eigenlijk zou een grote man in een klein auto’tje de show stelen …

38 proeven zouden beslissen over winst of verlies, iets meer dan 400 km. Delecour had zich perfect voorbereid met zijn Ford Sierra Cosworth 4×4. Maar Marc Duez verrast door met zijn Toyota Celica de 2 eerste proeven te winnen. Delecour tekent nog voor de scratch in KP3 en komt even aan de leiding maar door remproblemen zal hij al op KP5 moeten opgeven. Ieper is blijkbaar een beetje zijn zwarte schaap. De Kemmel-passages zijn terug legendarisch en op vrijdagavond vallen daar al veel auto’s uit! De sfeer is er terug grandioos met heel veel fans; Vlamingen, Walen en Fransen verbroederen er op de flanken van de “reus” van Heuvelland.

Patrick Snijers lag dus al op vrijdagavond na KP5 aan de leiding en mag dus op zaterdag al met een mooie bonus van 1’42” op Piero Liatti en 2’33” op een sterk rijdende Renaud Verreydt Dag 2 aanvatten. We beginnen met KP15. Piero Liatti die tweede stond, valt uit op KP17. Alle KP’s op Dag 2 worden trouwens gewonnen door Belgen met een glansrol voor voornamelijk Renaud Verreydt en Patrick Snijers. Van KP17 tot KP26 hebben we dus een Belgisch trio aan de leiding Snijers / Verreydt / Droogmans. Na het stoppen van Renaud Verredyt ( na een teambeslissing omdat team-genoot Marc Duez op KP15 werd gesabotteerd ) komt Robert Droogmans op plaats 2 en de Nederlander John Bosch – spectaculair als altijd in zijn BMW M3 – postvatten op plaats 3. De onfortuinlijke Nederlander valt uit op KP35 en zo komt er weer een Belg in de top 3, namelijk Bruno Thiry. Robert Droogmans schrijft dan nog de laatste KP’s zijn naam.

Patrick Snijers – Targa Florio

Een mooi trio dus op het podium met een oververdiende winnaar Patrick Snijers ( Ford Sierra Cosworth 4×4. Robert Droogmans op 2 eveneens met een Sierra op 5min 28sec en Bruno Thiry met een Opel Kadett GSI 16V op 18min 8sec.

Bruno Thiry – Targa Florio

Marc Timmers en Gaby Goudeseune maken het Belgische succes compleet. Even verder en zeer mooi 7de Bernard Munster in zijn kleine Opel Corsa GSI. Die reed een wedstrijd in de wedstrijd en versloeg de snelle Brit David Metcalfe – in de Vauxhall Nova GTE – het Britse equivalent van de Corsa. Maar waar iedereen van sprak was wat onze gast Bernard Munster overkwam op KP16 ….

MR: Bernard, je nam verschillende keren deel aan Ieper; is er een editie die er uit springt en waarom?

Bernard: “Voor mij is het de editie van 1991. Toen ging ik overkop met de Opel Corsa GSI helemaal in het begin van de rally maar slaagde er toch in de finish te halen op de 7de plaats algemeen met de befaamde “pick-up” Corsa 😁”

📸 Targa Florio

MR: “Welke auto waarmee je reed is de beste Ieper-auto?”

Bernard: “In 2WD was het de Renault Clio Williams. In 4WD de Subaru 555 grA. In Historic, de Porsche 911”

MR: Wat verwacht je van de WRC editie ? ( het interview dateert van 20 oktober )

Bernard: “Een onderonsje tussen Breen en Neuville die de enige 2 zijn die zeer veel ervaring hebben met de Rally met als outsiders Ogier en Evans die hoog zullen scoren door hun regelmaat, dus zeker niet te onderschatten. Tänak ook niet vergeten…”

MR: Kan je een anecdote kwijt rond Ieper? Of een grappig/pijnlijk moment?

Bernard: “De beste anecdote is toch de “pick-up” Corsa? Iedere rallyliefhebber herinnert zich deze editie. Pijnlijke momenten zijn 1994 en 1995 waar ik telkens van de baan ging op het einde van de rally.”

MR: Kijk je uit naar deze editie 2020?

Bernard : “Zoals iedere rallyfan denk ik. Vooral dat het waarschijnlijk de enige WRC-editie zal zijn. Enkel jammer dat het een beetje wordt verzuurd door de Covid regels maar zonder Covid was die er niet geweest… Voor mij zal het vooral een mooie strijd zijn tussen alle R5 wagens. Ik denk niet dat er ooit een rally zal zijn in België waar zoveel R5-wagens aan de start zijn. Benieuwd hoe de Belgen zullen presteren tegen de wereldtop.”

Alvast Bernard voor dit leuke interview en veel succes verder met de zonen Grégoire en Charles 👍

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button