Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

33e Ypres Rally – 1997 | door de ogen van Bruno Thiry

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

De editie 1997 kan een beetje vergeleken worden met 2020 …. Want in 1997 was de Rally van Ieper kandidaat voor het toenmalige Wereldkampioenschap Rally. Maar bij die kandidatuur bleef het helaas. Al was – volgens insiders – Ieper er dat bewuste jaar heel dicht bij! Bijna loon naar werken dus. En de editie 1997 zou legendarisch worden, ook zonder WK en misschien wel de spannendste Ieper Rally ooit.

Onder de naam van Belgium Ypres Westhoek Rally werd een uniek parkoers voorgeschoteld van 21 KP’s, verdeeld over 3 dagen, met een start op vrijdagmorgen in Wallonië waar 5 KP’s werden verreden. Ieper leek dus wel degelijk klaar voor het WK en Toyota spaarde kosten nog moeite. Het kwam met een subliem trio Freddy Loix / Andrea Aghini en Hendrik Lundgaard met 1 doel ….. Ieper winnen! Het wapen, de mooie Celica GT-Four (ST205). Maar dat was zonder onze gast van vandaag gerekend.

Bruno Thiry, de immer goedlachse Oost-Belg, hadden we eergisteren ( 06/10/2020 ) aan de lijn. We waren benieuwd wat hij van Ypres Rally vindt en vond. Bruno zal ik om de één of andere reden altijd verbinden met Opel Team Belgium, met de Kadett GSI 16V en de ó zo fragiele maar bloedmooie Opel Calibra. En ….. ik zie het nog voor me hoe ik voor de TV als “Champion’s Fan” met de tranen in de ogen moest toezien hoe Bruno en Stéphane de Tour de Corse 1995 niet wonnen! Als er één duo ooit een rally zo naar zijn hand wist te zetten en maar liefst 20 van de 22 proeven wist te beheersen. Tot de mechaniek faalde … .

“En Bruno, als je er één Rally van Ieper moet uitpikken, welke kies je?” Zonder twijfel en met enthousiasme in zijn stem …. “de editie 1997”. Toch wel een beetje verrassend want hij kiest voor een editie die hij niet won! Maar één die het woord “gevecht” waardig was. “Van het duel met Freddy tot op de finish, krijg ik nog altijd koude rillingen en vooral het was een uniek en schitterend parkoers met een deelnemersveld om u tegen te zeggen” “Ik schat de prestatie die ik daar leverde hoger in dan mijn overwinningen in 2002 en 2003. Alhoewel 2003 misschien wel mijn topjaar was met een ERC-titel en maar liefst 5 Europese overwinningen”.

Even terug naar de actie. Alle toppers aan de start met de Belgen Bruno Thiry, Freddy Loix, Patrick Snijers, Grégoire de Mévius die allen bij de favorieten werden gerekend. Met de nieuwe Subaru Impreza 555 slaat Bruno direct toe op KP Steenkerque en neemt direct 11 sec op Grégoire de Mévius. Loix wordt direct op 26 sec gezet. Op KP2 Hannut slaat Freddy terug met een besttijd die hij moet delen met Bruno Thiry … het lijkt een duel te gaan worden tussen de 2 Belgen. Liefst 100 km verder ligt KP3 Renlies en ook Patrick Snijers wordt “wakker” en tekent zijn eerste besttijd op.

De verschillen zijn echter heel miniem op deze KP. Op KP4 Sivry gaat Bruno terug wild tekeer en noteert al zijn 3 besttijd gevolgd door de Toyota’s van de jonge Italiaan Aghini, de verrassend snelle Deen Hendrik Lundgaard en … Freddy Loix. Snijers en de Mevius volgen verder.

Na een servicebreak in Beaumont rijdt het gezelschap terug richting Ieper om nog eens halt te houden voor de Zoning in Mouscron. Het begint echter te regenen in Beaumont, maar bij aankomst in Moeskroen schijnt de zon. Loix en Lundgaard winnen de KP …

Bruno koos de verkeerde banden en glijdt zich een weg naar de finish. Thiry met navigator Stéphane Prévot houdt nog nipt 3 sec van zijn voorsprong over. Op naar de monster-KP Heuvelland die wel eens voor grote verschillen zou kunnen zorgen … maar de KP wordt geneutraliseerd. Laatste KP (7) van de dag Watou met winst voor Bruno Thiry die opnieuw in de aanval gaat!

Stand op vrijdagavond: 1.Thiry 2.Lundgaard op 22″ 3.Aghini op 26″ 4.Snijers op 32″ 5.Loix op 35″ 6.de Mévius op 38″. Bruno voelt zich duidelijk in zijn nopjes in de mooie Subaru. Intussen zien we bij de 2WD een dominante Bernard Munster.

Zaterdag, opnieuw wisselende weersomstandigheden. De bandenkeuze zou wel eens doorslaggevend kunnen worden. KP8 Zandvoorde is voor Lundgaard terwijl Bruno Thiry problemen kent met de oliedruk. Bruno verliest door de problemen 12 sec op Heuvelland 2, zwoegt met een kapot differentieel en moet helaas nog even rijden voor hij naar de service kan. Van een slecht moment gesproken. Fast Freddy rijdt de beste tijd op Heuvelland. Freddy heeft een ouvreur die hem op de hoogte houdt van de KP-omstandigheden, een groot voordeel zo blijkt. Freddy zal een riskante bandenkeuze maken en dat rendeert. Hij zal in de 3 volgende KP’s Alveringem, Dikkebus en St-Juliaan iedereen op een hoopje rijden. Loix pakt zo maar even 23 sec terug op Bruno Thiry. Maar in Zonnebeke heeft Bruno zijn perfecte wagen en het goede ritme terug gevonden.

De Toyota’s van Aghini en Lundgaard zijn echter nooit ver af. Tot Hendrik in de regen in de fout gaat en het contact met de top verliest. Grégoire de Mévius ( door pech ) en Snijers – beiden op Ford – moeten nu de rol lossen. Op KP15 Zandvoorde valt Bruno terug aan en komt zowaar in het zog van de 0-wagen die het parkoers moet verlaten om plaats te maken 🙂 Het is echter toch Freddy die hier en in de volgende proef Hollebeke de beste tijd rijdt. Bruno maakt een slipper … gelukkig zonder erg. Freddy had blijkbaar zijn 2 voorbanden voor de proef gewisseld wat hem een winst oplevert van 6 seconden. Freddy zal deze 2de dag afsluiten als leider na een gewaagde én geslaagde bandenkeuze.

Stand na dag 2: 1.Loix 2.Aghini op 21″ 3.Thiry op 22″ 4.Lundgaard op 41″ 5.Snijers op 1’16”. Bernard Munster vliegt nog steeds door de Westhoek met zijn Maxi Megane als eerste 2WD.

Op zondag nog 4 KP’s die Freddy zeer goed kent. Maar terug regen. Iedereen dus op Michelin-regenbanden. Bruno Thiry doet wat hij moet doen … aanvallen. Op KP Sauvegarde neemt hij direct een bonus van 10 sec. Hij komt dus terug tot op 12 sec van leider Freddy Loix. De spanning is terug. Voor Aghini gaat het nu even te snel. Brandhoek: Bruno en Freddy met dezelfde tijd. Wat een gevecht! Op St-Sixtus kan Bruno Freddy nog net voor blijven maar uiteindelijk wint Freddy Loix nog de laatste KP Merkem. Ieper is binnen voor het duo Loix-Smeets met slechts 7 seconden op Bruno Thiry. Andrea Aghini wordt derde op 46 seconden. Hendrik Lundgaard wordt 4de. Patrick Snijers 5de. Bernard Munster wordt schitterend 7de.

Even terug naar Bruno met de vraag of hij een favoriete auto heeft tussen de meer dan 20 waar hij ooit mee reed …. “Zonder twijfel de Subaru Impreza 555 ….”

We zagen Bruno voor het laatst echt vlammen in de Condroz 2017 toen hij nog meedeed met de besten. Of hij nog zin heeft om te rijden? “Ik word te oud man. Met mijn 58 jaar ( op 8 oktober trouwens ) kan ik echt niet meer optornen tegen het jonge geweld.

Ik ben heel blij dat ik er in Ieper dit jaar terug bij ben als ouvreur van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. In iedere WRC-asfaltrally mag je gebruik maken van een ouvreur”.

“Ieper verdient deze kans. De organisatie is al decennia top en als er één rally in België deze kans verdient is het wél Ieper, zonder twijfel! Alleen Ieper en SuperStage kunnen een WRC-rally aan … ik ben echt blij voor deze mooie rally” aldus een enthousiaste Bruno. “Deze kans hebben ze gekregen door Covid, laat ons hopen dat Covid nu geen roet in het eten gooit zowel voor de organisatoren als voor de Belgische toeschouwers die een dergelijke kans verdienen”.

“Door het feit dat Ieper nu in november plaats vindt, zie ik wel helse taferelen voor me. Velen zullen schrikken van de omstandigheden en bij slecht weer verwacht ik veel uitvallers” zet Bruno zijn relaas verder. “Ik kijk er alvast naar uit en zeker als Ieper de finale wordt van het WRC-seizoen 2020 …. want ik hoor dat Pirelli ( WRC-sponsor en vanaf 2021 bandenleverancier ) hard doordrukt om Monza nog op de kalender 2020 te krijgen. Ik denk dat de druk van Pirelli wel eens de doorslag zou kunnen geven …. Dat kan natuurlijk de spankracht van Ieper wat ontnemen” besluit Bruno.

Merci Bruno et joyeux anniversaire !!

Foto
Targa FlorioBruno Thiry
Bron
Bruno Thiry

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button