Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

47e Ypres rally – 2011 | door de ogen van Jan Kopecký

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

De editie telde opnieuw voor het IRC, het ERC en Belgische rallykampioenschap. 18 proeven op het programma met vooral de lange KP’s van Heuvelland en Hollebeke, beiden meer dan 20km, om naar uit te kijken. De IRC top 5 voor de rally met op kop Hänninen, Kopecký, Bouffier, Neuville en Loix.

De Geko Ypres Rally 2011 met heel wat grote namen aan de start maar weinig van deze toppers die de aankomst haalden. De reeks opgaves was bijna niet bij te houden … Basso, Mikkelsen, Neuville, Betti, Kopecký, Magalhães, Tsjoen, Casier, Bruneel, Åhlin, Cherain, van Eldik en vele anderen mochten – soms al vlug – hun koffers pakken.

En de fabrieksrijder van Škoda Motorsport én groot favoriet Jan Kopecký viel dus al uit op de Shakedown na een crash waarbij zijn co een sleutelbeen brak. Ze moesten forfait geven. En toch kiest onze “gast” van vandaag voor de editie 2011 !

De rally dan … Loix direct met een besttijd op KP1. Neuville maakt een stuurfout en breekt zijn ophanging. Hij moet opgeven!

Neuville-Gilsoul: net op het moment dat zijn wiel breekt …

Ook Mikkelsen die in de gracht belandt, moet al de strijd staken. Wat een begin! Guy Wilks wordt 2de en Bouffier 3de. Op KP2 moet ook de Portugees Magalhães opgeven na motorpech. Luca Rossetti valt ook ver terug na motorproblemen.

Loix leidt nog altijd voor Wilks en Bouffier. Freddy rijdt op vrijdag alle scratches. Wilks volgt al op meer dan een halve minuut. Tsjoen is derde na dag 1 maar al op 54 sec. Bouffier is 4de en een verrassende Hans Weijs die debuteert met een Super 2000 mooi 5de. Op plaats 8 Patrick Snijers die de Mini S2000 laat debuteren in Ieper. Ook in de wedstrijd aanwezig, 2 Proton’s Satria Neo S2000 waarvan favoriet Giandomenico Basso al uitvalt in KP4.

Dag 2 met nog 12 proeven waaronder 2 zeer lange proeven van meer dan 20km. Veel regen en modderige wegen. Basso en Neuville beiden herstart in SuperRally gaan er in dezelfde bocht uit op de eerste zaterdag-KP. Een rally om snel te vergeten voor Thierry en Nicolas.

Bouffier is intussen 3de geworden na KP8. Freddy Loix slaat dan hard toe op KP Hollebeke en pakt meer dan 10 sec op één proef. Guy Wilks rijdt 2 x lek op Hollebeke, zelden gezien in Ieper. Zo wordt Bouffier 2de en Tsjoen 3de.

Dan gaan de rijders even buiten de landsgrenzen voor 2 proeven nabij Lille. Pieter Tsjoen heeft na het raken van een paaltje op de verbinding schade aan de radiotor opgelopen en moet opgeven na KP11. Hans Weijs wordt nu 3de. Casier 4de. Maar Bernd Casier moet even later opgeven met een kapotte stuurinrichting. Loix controleert intussen met anderhalve minuut voorsprong. Mikkelsen – ook herstart op dag2 – rijdt nog 4 besttijden op zaterdag ondanks een hele reeks lekke banden.

Wilks rijdt op KP16 ook opnieuw lek, voor de 3de maal. Enkel Freddy slaagt er blijkbaar in perfect te couperen zonder lek te rijden! Uiteindelijk nog weinig veranderingen in de laatste KP’s en Freddy Loix behaalt misschien één van zijn makkelijkste zeges. Hij scoorde 9 besttijden. 2de wordt Bryan Bouffier op 1min 41sec. 3de Hans Weijs die quasi foutloos reed. De Pool Solowow op plaats 4. Mooie wedstrijd ook van Patrick Snijers ( met Johan Gitsels trouwens ) in de Mini die 5de wordt en zelfs even uitzicht had op een podium maar na een lekke band wat terugviel. Guy Wilks op plaats 6 op grote afstand van winnaar Loix. Op plaats 7 de Est Karl Kruuda met co Martin Järveoja ( momenteel co van Ott Tänak ).

Tijdens een technische controle na de wedstrijd werd echter vastgesteld dat de stuurinrichting van de Peugeot 207 S2000 van Bouffier niet conform de reglementen was. Bouffier werd uit de eindstand geschrapt. Peugeot Sport nam akte van de beslissing en stelde na onderzoek vast dat het om een assemblageprobleem ging. Solowow klimt door het wegvallen van Bouffier naar de derde plaats in de officiële eindstand, Hans Weijs is de nieuwe nummer 2.

MR: “Toch wel een rare keuze Jan om voor een editie te kiezen waar je al in de Shakedown uitviel?”

Jan: “Geen enkel jaar was speciaal, maar elk jaar was anders. Het spijt me het meest voor 2011 ( vandaar mijn keuze ) toen ik de Škoda Fabia Super 2000 crashte bij de shakedown en we de rally niet konden starten vanwege de blessure van mijn bijrijder Petr Stary”

MR: “Hoe vindt je de Ypres Rally?”

Jan: “Zeer lastige, verraderlijke rally met snelle en smalle proeven en altijd hard remmen aan de kruispunten. Veel diep couperen en steeds wisselende grip”.

MR: “Wat zal Ieper als WRC-manche brengen?”

Jan: “Het is goed dat de WRC-Promotor in dit moeilijke jaar nieuwe organisatoren heeft gevonden en ik ben ervan overtuigd dat Ieper een zeer veeleisende rally zal worden”.

MR: “Is er een kans dat je (dit jaar) terugkomt naar Ieper?”

Jan: “De kans bestaat altijd. Wie weet misschien ook voor mij. 😊”

MR: “Heb je een bijzonder grappig / dom / vreselijk moment in Ieper?”

Jan: “Het mooiste moment elk jaar is de sfeer die wordt gemaakt door de fans op de markt – geweldig! Vreselijk moment was het 1e jaar dat ik aan de rally deelnam met een Peugeot S2000 in 2008. In de laatste proef van de 1ste dag crashten we omdat er een enorme steen midden op de weg lag in een blinde bocht”.

Thanks Jan Kopecký for your collaboration and hope to see you soon on the rally tracks!

Foto
Jan KopeckýJan PannekoeckeTarga Florio Historic
Bron
Ypres RallyJan Kopecký

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button