Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

48e Ypres rally – 2012 | door de ogen van Mikko Markkula

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Wie is Mikko Markkula eigenlijk? Kort uitgelegd, een man met zeeën ervaring. Hij eindigde 5de en 2de in de PWRC (Production World Rally Championship). Won de SWRC (Super 2000 World Championship), won de ERC (European Rally Championship), kwam 2x derde in het IRC. Dit allemaal voor 2013 en met Hanninen.

In 2013 reed hij voor 2 seizoenen naast Mikkelsen in de VW Polo WRC waar ze 1 maal op het podium stonden. Van 2015 tot en met 2018 was Mikko co-piloot van Teemu Suninen in de M-Sport Ford Fiesta WRC, ook hier stond hij eenmaal op het podium.

De rally van Ieper 2012 startte in mineur, 2 weken eerder verloor Gareth Roberts, co-piloot van Craig Breen, het leven in een crash tijdens de IRC manche in Italië. Uit respect werd er een minuut stilte gehouden op het podium.

Natte Shakedown = natte rally?

Een onweersbui zorgde voor moeilijke omstandigheden tijdens de shakedown in Nieuwkerke. Veel piloten lieten zich verrassen door de modder op de Vlaamse banen. Door deze moeilijke omstandigheden lieten vele rijders de shakedown links liggen om geen schade aan de wagen te rijden.

Hanninen en Markkula zien we als eerste de Ieperse wegen verslinden, het duo werd al rap als favorieten bestempeld. Al is Juho geen grote fan van Ieper: “Om eerlijk te zijn is Ieper niet één mijn favoriete rally’s.. Ik heb geen zulke goeie herinneringen aan deze rally. Vorig jaar bv. zat ik in de gracht, het positieve daaraan is dat het niet veel slechter kan dan dat.” (lacht)

Leider in het IRC en andere fabrieksrijder bij Skoda (naast Hanninen) mocht net een taart met 23 kaarsjes uitblazen. Mikkelsen vertelde aan de start dat hij het eerder rustig wil aan doen dit jaar aangezien hij in 2011 vervroegd zijn handdoek in de ring diende te werpen. (op de eerste proef)

Loix hokt.. en hokt verkeerd..

Fast Freddy hoopte op natter weer en reed rond met ingesneden banden. Waardoor hij moeite had om de fabriekspiloten van Skoda te volgen.

Toch wel wat warm

Tijdens de tweede proef kwam het voor Hanninen en Markkula toch wel iets te warm, zo vertelde Hanninen. “Ik wam bergafwaards in 6de versnelling richting een rechtse bocht. Tijdens de Recce zag ik dat er een klein beetje plaats was aan de linkerkant tijdens het uitkomen van de bocht. Dus had ik dat gebruikt, enkel gebruikte ik misschien een klein beetje te veel plaats..” De Finnen reden de scratch en namen zo de leiding over van Mikkelsen.

De jonge Flodin reed een verstandige eerste dag en mocht zijn wagen op een vijfde stek parkeren. De Ford was perfect geprepareerd voor de Ieperse-wegen door de mechaniekers uit de renstal van Petter Solberg.

Opnieuw wat te warm..

Maar deze keer voor de andere Skoda-rijder. Tijdens het opkomen op de grote baan ging Mikkelsen iets te hard en schoof ‘het gat’ van de wagen in de gracht. Door hulp van supporters kan de talentvolle Noor terug verder. Maar verliest hierdoor meer dan een minuut.. en valt weg naar de zesde plaats algemeen.

Ook Freddy verloor tijd door de sortie van Mikkelsen, de Noor kwam net voor Loix terug op de baan en Freddy moest zich inhouden. Zo vertelde een gefrustreerde Freddy aan de finish van Mesen-Sauvegarde: “Het was levensgevaarlijk.. Het opgesmeten stof en de zon.. Daardoor heb ik me wat moeten inhouden..”

Pieter Tsjoen die we normaal in een Citroën C4 WRC zien rijden tijdens het Belgisch kampioenschap in 2012 moest noodgedwongen in een S2000 wagen stappen als hij wou mee doen aan de rally van Ieper. Gefrustreerd op de wagen en zoekend naar de schakelmomenten van deze Skoda Fabia vertelde de zakenman dat er enorm veel tijd verloor aan het ‘gewoon-worden’ van de S2000.

Dag 2 – Heuvelland, een slachtveld

Zoals velen wel weten kiest Loix graag een kp uit om ‘À-fond’ erdoor te gaan en zo het verschil te maken op zijn concurrenten. Iedereen dacht dat de eerste proef, Heuvelland, de gekozen proef ging worden. Echter koos de BFO-Peugeot rijder Watou en Krombeke-Vleteren. Hij kon een deel van zijn achterstand goedmaken maar zag dat Hanninen en Markkula niet te kloppen waren.

Mikkelsen besloot wel om op de eerste proef toe te slaan, echter mist de Skoda-rijder zijn rem-punt op een T-kruispunt (achter Clarebout in Nieuwkerke) en reed zijn S2000 in de verhoogde berm. Als gevolg brak de voorwielophanging en was het over en uit..

Ook Princen in de Megan geeft minder geluk in heuvelland, tijdens een rap stuk (een van de zovelen in Ieper) verloor hij de controle van de Renault na een ‘wup’ van een aankomende straat. De wagen plante zijn neus in de grond en hing net niet overkop. Maar ook opgave voor Princen.

Saliuk jr. maakte kennis met de Kemmelse grachten en werd door het rijkelijk uitgezaaide publiek terug op weg geholpen. De Oekraïner verloor wel 6 minuten door zijn uitje en zakte diep weg in het klassement.

Jullie domineerden de wedstrijd, het leek gemakkelijk maar dat was het niet. “Dat klopt, het is nooit gemakkelijk. Al zeker niet tegen Loix en in Ieper. Ik herinner me dat we enorm gefocust aan de start kwamen na een superieure ‘pre-event-test’ samen met Skoda Motorsport en onze Belgische race-engineer Yannick Willox. Ook in de wagen waren we beide super professioneel, we wisten wat er moest gebeuren. We moesten elkaar niet motiveren om meer werk te verrichtte we kende de situatie en wisten dat enkel volledige focus ons naar de overwinning ging brengen. Eigenlijk waren we redelijk hetzelfde, we zaten op dezelfde golflengte als we in de wagen zaten.” aldus Mikko Markkula.

Zo winnen de ijzersterke Finnen voor Loix terwijl Tsjoen de top 3 afsluit.

Mikko, Ieper is voor vele Belgen speciaal, is er een anekdote die je altijd zal bijblijven?

“Haha zeker, ik denk dat het 2009 was. We reden op de vrijdagavond van Lille richting Ieper, op de snelweg in Frankrijk was ik niet 100% zeker over een aantekening van een afslag. Dus besloot ik te zeggen tegen Juho dat we rechtdoor moesten.

Na een paar km realiseerde ik me dat het een verkeerde beslissing was en we moeten zo snel mogelijk een U-bocht maken. Maar op de autostrade is dit niet evident.. Juho zag de borden naar Parijs wijzen en begon mij vragen te stellen terwijl ik ons ​​probeerde te lokaliseren vanaf de kaart. Maar natuurlijk waren we al zover dat we niet meer op de kaart zelf reden..

Op dat moment hadden we nog geen Google Maps op de gsm, dus de verkeersborden, klok en zon waren mijn enige hulp. We moesten iets van 15km rijden tot we de volgende afslag zagen, daarna de 15km terug naar de gemiste afslag. Al snel vonden we onze weg terug tegelijkertijd begon ik me zorgen te maken over het brandstofniveau en het verbruik vanwege onze extra kilometers.

Ik belde onze race-ingenieur die ons vertelde dat de brandstof op zal zijn voordat we bij de volgende tankzone zouden zijn. We kregen instructies om gestaag te rijden met 3500 tpm zonder rap te versnellen. De laatste kilometers voor het tanken maakte ik me echt zorgen, maar het was een grote opluchting om eindelijk de tankwagens te zien. We zijn er ook in geslaagd om op tijd terug te zijn in Ieper.” (lacht)

Je reed samen met Juho, Andreas en Teemo. Wat zijn de verschillen tussen de rijders?

Ze hebben alle 3 een andere persoonlijkheid met verschillende sterktes. Ze zijn alle 3 top talenten, dat kun je zien aan hun resultaten die opzich enorm gelijken aan elkaar.

Juho is misschien wel de beste van hen om grote ensembles en langetermijnplannen te schetsen, zoals hele kampioenschappen of ontwikkelingscurves.

Andreas en Teemu zijn direct ongelooflijk snel in bepaalde soorten individuele competities.

Als je de 3 tegen elkaar zou zetten in Ieper, wie wint er?

Wow, dat is een moeilijke vraag.. Maar als je hen zou vergelijken en hun geschiedenis bekijkt zou ik zeggen dat Juho de beste van de drie is. Wanneer de omstandigheden moeilijk en veeleisend zijn, zal de mentaliteit en aanpak van Juho het beste werken.

Maar aan de andere kant, wanneer de omstandigheden voorspelbaarder zijn, kunnen Andreas en Teemu een extreem tempo laten zien dat niemand kan volgen. De grootste verschillen tussen hen zijn precies in hun voorbereiding, coaching en mentaliteit om dingen en uitdagingen aan te pakken.

Thank you Mikko, until we meet again!

Foto
David MaricouTarga Florio BelgiumJohan DebeckJaanus Ree

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button