Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

52e Ypres rally – 2016 | door de ogen van Johan Gitsels

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Als je het nieuwe atelier van Johan binnenstapt, dan weet je het wel …. hier voel je de passie voor de auto(sport). Naarmate ons gesprek vorderde werd zijn stem alsmaar enthousiaster. Ook al is hij nu geen co-piloot meer van “Mister Ypres” Freddy Loix, hij stelt nog steeds zijn doelen. Ook na dit helse coronajaar 2020 wil Johan terug schitteren als piloot in de Maroc Historic Rally en de Silk Rally.

Eerst even terug in de tijd. Heel even want Johan kiest resoluut voor de Ieper-editie 2016, de derde opéénvolgende zege in Ieper en ook de laatste van Freddy. De 11de zege van Freddy in Ieper en goed voor zijn 4de titel.

Ondanks het indrukwekkend sterke startveld en het verschroeiende ritme van de jonge garde, liet Freddy Loix zich op geen enkel moment opjagen tijdens de 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally. Eerst ging hij de Fransman Bryan Bouffier terughalen, waarna hij Stéphane Lefebvre, het jonge WK-talent van Citroën, lange tijd af kon houden.

De Fransman moest diep gaan om de kloof te dichten en uiteindelijk hield de versnellingsbak van zijn DS 3 R5 het niet vol. Freddy Loix reed beheerst naar zijn 11de overwinning in Ieper. Fenomenaal!

Elk jaar hetzelfde scenario. Men zou denken dat het zo voorzien is. Een goed gerodeerde machine, een team dat de wagen door en door kent, een feilloze strategie, een pak ervaring, een ongeziene dosis zelfvertrouwen en een succesvolle samenwerking met de ingenieur… De concurrentie laat al een paar jaar zijn tanden zien, zet Freddy Loix in het begin van de wedstrijd onder druk, maar dan verhoogt de “Koning van Ieper” het ritme om de kloof te dichten en de wedstrijd uiteindelijk naar zijn hand te zetten. Met zijn ervaring gaat Freddy Loix niet over de limiet.

“We hebben gisteren een briefing gehad, want Bouffier en Lefebvre waren sneller. We hebben rustig de tijd genomen om een strategie uit te werken. We hebben eerst de afstellingen wat harder gezet, waardoor de Skoda nerveuzer en moeilijker te besturen werd. Ik reed precies zoals ik wilde, zonder overdreven risico’s te nemen of te snijden waar ik het niet wilde. Stéphane Lefebvre kwam sterk opzetten, maar ik wist dat hij daardoor de mechaniek moest belasten en ik rekende op de betrouwbaarheid van onze Skoda. Pas wanneer hij ons zou passeren, zou ik een tandje bij steken en meer risico’s nemen. Dat is niet meer nodig gebleken.”

Uiteindelijk was Freddy Loix de enige in de Top 10 die geen enkele fout maakte. De concurrentie liet zich wel op missers betrappen. Uiteindelijk moesten Bryan Bouffier en Stéphane Lefebvre de strijd staken met een gebroken versnellingsbak op hun DS 3 R5, maar de Fransen hadden zich eerder al op een paar foutjes laten betrappen. Freddy Loix niet. Hij bouwde rustig aan zijn 11de recordzege in Ieper, waarmee hij meteen zeker is van de Belgische titel na een ongeziene zes op zes!

De wedstrijd was nochtans erg spannend dit jaar. Bryan Bouffier was vrijdag de snelste starter, maar zaterdagochtend moest hij de strijd staken met een kapotte schakeldoos. Stéphane Lefebvre maakte vrijdagavond twee foutjes, maar zaterdag zette de Fransman een indrukwekkende remonte in. Hij kwam tot op 5″ van Loix, maar toen brak ook bij hem de schakeldoos.
Achter Freddy Loix was er een geweldige mooie strijd voor de overige podiumplaatsen. De tweede plaats ging uiteindelijk onverhoopt naar Kris Princen met zijn Peugeot 208 T16, hoewel de Peugeot-piloot door een panne aan de intercom moeilijk op gang kwam.

Bovendien maakte Kris zaterdag nog een schuiver door een verkeerd begrepen nota. Vincent Verschueren leek goed op weg naar de tweede plaats. De Skoda-piloot reed strakke tijden in de Top 5, maar zaterdagnamiddag werd de GoDrive-piloot het slachtoffer van een fysieke inzinking, mogelijk door het inademen van benzinedampen. Misselijk en duizelig beëindigde Vincent Verschueren de wedstrijd, waarbij hij een paar foutjes niet kon vermijden. Zijn schuiver op de laatste proef kostte hem nog twee plaatsen, want Verschueren eindigde pas 5de na een sterke wedstrijd.

Bernd Casier eindigde erg sterk met zijn Ford Fiesta R5. Mede door een schuiver van de Nederlander Hermen Kobus, rukte Casier op naar de derde plaats. Erg knap, want Bernd Casier rijdt veel minder wedstrijden dan zijn rechtstreekse concurrenten voor het podium. Hermen Kobus was heel tevreden met de vierde plaats. De Skoda-piloot vond vooral in het slot van de rally nog wat extra snelheid om zijn beste score in Ieper te evenaren.

Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch rallykampioen, eindigde op de zesde plaats met zijn Ford Fiesta R5: “Wanneer je twee fouten maakt, waarbij je de achtertrein krom rijdt, dan kan je niet meer verwachten. Ik ben blij met de tijden die we reden, want we draaiden de tijden van Kobus en Casier.”
Tsjoen klopte uiteindelijk Jaromir Tarabus, de tweede buitenlander, en Claudie Tanghe, die zaterdag de eer had het parcours ook te openen met de Ford Fiesta R5 van Renties. Kevin Demaerschalk, die dramatisch begon met een lekke band in de openingsronde, stuurde zijn DS 3 R5 nog naar de 9de plaats, voor Antonin Tlustak, die Didier Duquesne nog net uit de top 10 kon houden.
Minder geluk was er voor Ghislain de Mevius (benzinepanne), Guillaume Dilley (motor) en vooral Alexey Lukyanuk, de tweede in het Europees kampioenschap die zich al op de eerste proef liet verrassen en in het decor vloog.

Alexey Lukyanuk

Ook Cédric Cherain dook vroeg van de baan, terwijl Davy Vanneste zaterdag de versnellingsbak brak. Bij de voortrekkers ging de zege, met een knappe 13de plaats algemeen, naar Marijan Griebel, die een kleine halve minuut voor Chris Ingram eindigde. De twee Opel-piloten domineerden de categorie, al behaalde Polle Geusens een heel knappe derde plaats met zijn Ford Fiesta. Bij de GT’s was Tim Van Parijs de enige overlevende. De Tabaknatie Porsche verzorgde het spektakel en werd na een lekke band 22ste. Marc Duez (motor) en Jochen Claerhout (sortie) haalden de finish niet.

We gaan met plezier even terug naar Johan. Intussen genietend van alle trofeeën en alle model-auto’s waar hij ooit co-piloot “in” was.

“De periode met Freddy was inderdaad schitterend en ging crescendo. We reden van overwinning naar overwinning maar het jaar 2016 sprong er uit omdat we allebei wisten dat dit het laatste jaar ging zijn.

“Ons grote pluspunt was onze kalmte”

Johan Gitsels

Paniek is de slechtste reactie in de autosport. We zagen vaak onze tegenstanders zenuwachtig worden door onze kalmte …. en daardoor gingen onze tegenstanders dan ook vaak in de fout”

Je bent je co-piloot-carrière gestart bij Patrick Snijers … “Ik ben van kindsbeen af rally-liefhebber. Als inwoner van Lo zag ik de Rally van de Westhoek en Ieper-Rally letterlijk achter mijn deur passeren. Maar ik had de centen niet om het zelf te proberen. In 2011 op een nieuwjaarsreceptie van Voka in Beauvoorde kwam ik in contact met de co van Snijers die opmerkte dat hij voor een bepaalde rally moest passen. Ik zei ‘geef eens het nummer van Patrick, ik bel hem op 😜’ ” aldus een lachende Johan. “Ik had zelfs nog nooit met Patrick gesproken. Zo gezegd zo gedaan maar toen Patrick Snijers vroeg welke ervaring ik al had moest ik toegeven … geen, ik had nog nooit in een rallywagen gezeten! Patrick wimpelde het eerst wat af, tot hij toch een dag of 5 later opbelde. Aangezien hij iemand had, stelde hij mij voor om een test te doen met een Porsche. Ik mocht eerst even mee met Lionel Hansen op de test en dan met Patrick zelf. Maar dat ging goed. Patrick vroeg me dan ook “wat vond je ervan?” … “Wel ik dacht dat het sneller ging gaan 😂”

“Maar ik had geen benul van nota’s en ik stelde voor het te leren. Patrick stuurde me naar Sharon ( de vrouw van Prinzie ) en stelde voor om haar nota’s eens te “bestuderen” …. en zo kwam van het één het ander. Ik werd dan naar Alltec Seys gestuurd om een roadbook, 2 potloden … “ik zorg voor een rallypak en een helm” aldus Patrick Snijers. “En wonderbaarlijk alles lukte wonderwel, de nota’s schrijven en lezen en we werden eigenlijk winnaar maar door de toepassing van coëfficiënten – omdat onze auto minder oud was dan 2 andere – werden we derde. Maar meteen podium dus!”

“Na een paar omzwervingen met de Mini en omdat het budgettair moeilijk werd met Patrick, kreeg ik plots de kans om met Freddy te rijden in de Rally van Oostrozebeke in een Prodrive BMW”. “Eigenlijk doordat Fred Miclotte niet kon dat weekend. Ondertussen had ik ook al met Bernard Munster enkele rally’s gereden en deze kans kon ik niet laten liggen. We hadden wel met de BMW veel technische problemen maar het klikte van de eerste minuut.

Eigenlijk handelde Freddy een beetje met voorbedachte rade omdat hij wist dat Fred ging stoppen en hij iemand nodig had voor de Skoda- en Michelintesten die Freddy toen deed. Hij testte de nieuwe R5 en was ook verantwoordelijk voor de onverhard WRC-banden. Ik heb toch enkele jaren deze testen gedaan en veel ervaring opgedaan” aldus Johan. En toen Fred stopte in het BRC, kwam ik als co bij Freddy. We zijn dan eigenlijk bijna professioneel gaan werken met Skoda België wat een unieke ervaring was (glundert bij zoveel mooie woorden)”.

“En spijtig genoeg stopte het plots ook al omdat Freddy op een hoogtepunt wilde stoppen. En weer opnieuw beginnen, terug budgetten zoeken, wetende dat je op zo’n hoog niveau zat en je vooral elkaar zo goed aanvoelde, om dan met een andere piloot te herbeginnen …. Neen. Het werd financieel ook altijd moeilijker om sponsoring te vinden ook al ben je zo’n topper als Freddy, het was niet evident”.

“Heb je een favoriete Ieper-auto ?” De Super 2000 was specialer dan de R5 omdat Freddy die zo naar zijn hand had gezet. Het is ook moeilijker om met een Super 2000 te rijden dan met een R5!”

“Wat WRC Ieper betreft, kan ik alleen maar beamen dat het gedurfd is met deze situatie van Covid welk engagement het team aangaat. Ze verdienen dat ook!” ” Ieper blijft natuurlijk speciaal, het couperen, … Nu het in november is …. het wordt een onvoorspelbare wedstrijd”.

“Trouwens, voor mij blijft Ieper de mooiste rally die er is!”

Johan Gitsels

Intussen sleutelt Johan, vaak samen met zijn zoon Joppe, aan verschillende wagens en houdt hij het bij het rijden van lange afstand-rally’s ( zoals dit jaar nog Peking-Parijs ) en regularity-wedstrijden zoals de Legend Boucles. “Ik heb zelfs mijn eerste rallywagen waar ik ooit in zat terug op de kop kunnen tikken, toch wel speciaal”.

Bedankt Johan voor de leuke ontvangst en het boeiende gesprek !

Foto
Jan PannekoeckeJohan DebeckJohan Gitsels
Bron
Johan Gitsels

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button