Andere | BEASAFBRCMCUPNieuwsTERVAS

Covid-19 in de rally-wereld

De covid-19 is licht uitgedrukt ‘kak’ voor iedereen. Maar in het bijzonder voor de hulpverlening, ziekenhuispersoneel, horeca en andere zelfstandigen. Ook in de rallywereld zijn er enorm veel mensen die in de problemen komen door deze aanslepende pandemie.

Wij spraken enkele teams, organisaties en autostallen over hoe zij er mee omgaan en hoe wij, als rally-fan, hen kunnen steunen. We stelden hen 4 dezelfde vragen.

Teams

[expand title=”â–¼ Pieter Tsjoen racing | PTRKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

PTR | Wij zijn geen professioneel verhuurteam, in de zin dat we en grote structuur hebben. We hebben slechts 1 full time , die we een paar maand op technische werkloosheid gezet hebben. Voor de rest werken we met Free lancers.

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

PTR | Aangezien onze nieuwe atelier pas eind dit jaar af zal zijn , zijn we nog niet als echt commercieel verhuurbedrijf bezig. De impact was dan ook miniem. Enkel geen fun , en geen rally’s om plezier te hebben als piloot, copiloot, toeschouwer of team manager.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

PTR | Maar goed, er zijn veel ergere dingen in het leven, en we gaan de rally’s nog zo zeer appreciëren eenmaal we weer min of meer normaal kunnen leven.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

PTR | We hebben dus geen nood aan steun, andere mensen kunnen die beter gebruiken. [/expand]

[expand title=”â–¼ KB Technics | KBT Klik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

KBT | Met KB Technics verzorgen wij de service voor Cris Algoedt , Tom Ceuppens , Lieven Vinckier , Gregory Vanovertveldt en Wouter Gevaert . Dit zijn zo wat de vaste piloten . Per rally kunnen daar ook andere team’s bijkomen die willen gebruik maken van onze diensten .

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

KBT | De covid maatregelen vinden wij zo als de meeste team’s lichtjes overdreven daar de rally’s worden verreden in open lucht . Dat er een reglement bestaat omtrent de covid kan iedereen begrijpen maar het moet nu ook niet overdreven gaan worden . De gevolgen daarvan voor KB Technics zijn natuurlijk zoals voor de meeste préparateurs het financiele plaatje . Geen rally , betekend ook geen inkomsten , op rally vlak dan natuurlijk want KB Technics is ook een sterk houder in restauratie van oude en vooral exclusieve wagens .

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

KBT | Een actie om geld in te zamelen hebben wij niet en dat vinden wij ook niet aan de orde . Het is voor iedereen even moeilijk tegenwoordig .

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

KBT | op de vraag hoe mensen ons kunnen steunen kan ik alleen maar zeggen , koop of winkel lokaal , daar kun je onze piloten het meeste plezier mee doen . En automatisch verhaald zich dat dan ook naar ons toe .[/expand]

Autostallen

[expand title=”â–¼Duindistel | DDLKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

DDL | Wij hebben als autostal weinig directe last van Covid19.  Onze bestuursvergaderingen gebeuren nu virtueel. En alle contact met onze piloten gebeurt via mail of telefoon. Onze piloten daarentegen hebben weldegelijk last van Covid. Er zijn weinig of geen wedstrijden waaraan ze kunnen deelnemen.

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

DDL | Weinig deelnames = weinig resultaten. Te weinig om clubkampioenschappen te kunnen organiseren. En als er geen kampioenschappen zijn, moeten ook geen kampioenen gevierd worden. Dus is er dit jaar geen eindejaarsfeest waarop onze verdienstelijke piloten gehuldigd worden.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

DDL | Op de huldiging worden normaal ook premies aan de piloten uitgereikt, dat zal dit jaar niet het geval zijn. Om onze piloten een kleine financiële tegemoetkoming te geven, moeten onze leden van 2020 geen lidgeld betalen in 2021.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

DDL | Geld inzamelen doen we niet. Wij hebben een gezonde financiële structuur die ons toelaat de Covid-periode door te komen.[/expand]

[expand title=”â–¼Titanic | TTCKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

TTC | Wij hebben met ons bestuur al vrij snel sinds de eerste lockdown in maart beslist om onze inrichtingen voor dit seizoen te annuleren en integraal te verplaatsen naar het volgende seizoen. Vooral voor onze Short Rally Kasterlee kwam deze beslissing zeer vroeg maar wel bewust omdat er op dit moment nog geen onkosten voor de organisatie waren gemaakt en we financiële risico’s zoveel als mogelijk wilden beperken. De maandelijkse ledenvergaderingen werden geschrapt en de bestuursvergaderingen vinden op dit ogenblik nog steeds digitaal plaats. Andere ledenactiviteiten zoals onze jaarlijkse medewerkersdrink, sinterklaasfeest en het ledenfeest werden ook geschrapt.

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

TTC | Voor de clubkas is het niet inrichten van onze wedstrijden uiteraard geen goede zaak maar financieel staat onze club sterk genoeg om een zwaar tegenvallend jaar te kunnen overbruggen. Er zijn tenslotte ook veel minder onkosten gemaakt dan wanneer we wel inrichtingen en andere ledenactiviteiten zouden gehad hebben.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

TTC | We gaan gewoon trachten in 2021 terug de draad op te pikken met onze inrichtingen en activiteiten en zullen de nodige actie ondernemen om zeker te kunnen inrichten. Ook als dit betekent dat er extra maatregelen of aanpassingen dienen te gebeuren, want het ziet er naar uit dat de Covid-19 pandemie zeker ook in de eerste helft van 2021 nog een lange nasleep zal hebben. Onze meer dan 200 leden hebben weinig gehad aan hun lidkaart voor dit jaar, daarom hebben we met het bestuur beslist om deze lidkaart voor 2021 gratis te verlengen. We hopen immers van harte dat onze leden in 2021 terug aan het autosporten kunnen gaan.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

TTC | Door massaal naar onze inrichtingen in 2021 te komen deelnemen of als toeschouwer: 37ste Titanic Rit Kasterlee – 27 maart 2021 | 16de Short Rally Kasterlee en 13de Regularity van Kasterlee – 29 augustus 2021 | 38ste Titanic Rit Merksplas – 30 oktober 2021[/expand]

Organisaties

[expand title=”â–¼Tour European Rally | TERKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

TER | We volgen de evolutie van de Covid-19-maatregelen op de voet in alle landen waar TER-evenementen plaatsvinden, en we doen ons best om de beslissingen te beheren en te nemen in samenspraak met de organisatoren van TER-evenementen (die meestal coöperatief en transparant zijn).

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

TER | 2020 was erg moeilijk voor ons omdat we een aantal evenementen hebben geannuleerd; we hebben altijd geprobeerd de overeenkomsten met commerciële- en tv-partners te bewaren. Hoewel het moeilijk was, probeerden we samen te werken met de organisatoren; de meesten hebben de TER beschouwd als een onderdeel van het probleem dat verband houdt met de annulering van het evenement. Daarom hebben we de boeteclausules waarin onze overeenkomsten met TER Rallies voorzien, niet toegepast. Uiteindelijk, hoewel we belangrijke bedragen verloren, heb ik het gevoel dat we erin geslaagd zijn de serie te redden en het hele jaar door te werken alsof alle evenementen werden georganiseerd. We werkten samen met onze tv-partners om de ‘oude’ 2019-edities van elk evenement te promoten en uit te zenden in plaats van 2020. We hadden vele en vele malen de TER TV-rapporten uitgezonden in Prime Time, en verschillende aanvullende tv-uitzendingen van TER en TER Historic 2019 / 2020.
We zijn klaar om met een goed humeur aan het seizoen 2021 te beginnen.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

TER | We hebben een aantal nieuwe partners die ons project willen steunen die ons kunnen helpen om nog meer stappen te zetten in de TER … momenteel is het TER-project, zou ik zeggen, op 20% van de ontwikkeling … we hebben veel dingen te doen jaar na jaar Covid-19 helpt ons nu niet, maar we zijn ervan overtuigd dat de situatie in de toekomst zal verbeteren.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

TER | Sinds we met het TER-project zijn begonnen in 2016, is de steun gekomen door de promotie van elke locatie die de TER-, TER Historic- en de nieuwe eTER-serie host, maar we zijn ook klaar om te werken met enkele aanvullende stappen van de eerste project, zoals de TER webshop, TER Vip Tour en de nieuwe TER Promo-evenementen die in 2021 Arctic Lapland Rally (op poolcirkel) en Rally Terra Valle del Tevere, Arezzo (in Italië) zullen zijn. We hebben altijd een fantastische feedback en enthousiasme gehad van de TER en TER Historic-coureurs, altijd bereid om ons te ondersteunen en te helpen bij de promotie, wat ook hen in ruil daarvoor ten goede komt.
2020 was een belangrijk jaar voor ons … we waren klaar om zeer belangrijke stappen te zetten, ook in de concurrentie … we hopen dit in de nabije toekomst te kunnen doen!
Alle TER-medewerkers staan ​​klaar en staan ​​te popelen om aan het werk te gaan en het project verder te zien groeien …[/expand]

[expand title=”â–¼Rally van haspengouw | RVHKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

RVH | Wij volgen op dit moment alle maatregelen. Tijdens de versoepelingen in de zomer zijn we een aantal keren bijeengekomen om de rally van Zuid-Limburg en rally van Haspengouw 2021 voor te bereiden, maar op dit moment doen we alle meetings online. Zelfs de eerste coördinatie vergadering met politie, gemeenten en andere diensten is deze week al online doorgegaan voor de rally van Haspengouw 2021. Het is wat aanpassen, maar het lukt wel. Gelukkig zaten wij al geruime tijd online met alle documenten die gebruikt worden, ook naar de gemeentes en provincies toe, zodoende kunnen we daar nu goed gebruik van maken en is het wat anders, maar het lukt wel.

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

RVH | Het is natuurlijk wat minder leuk zo, want samenkomen om te vergaderen is één ding, maar ook het plezier en de verhalen achteraf horen hier bij, en dat missen we wat. De annulatie van de rally van Zuid-Limburg was natuurlijk niet prettig, maar begrijpbaar. We hebben afgelopen weekend wel wat moeilijke momenten gehad toen we in ons kot zaten ipv op de rally. Maar op dit moment is het vol goede moed op naar 2021. We doen er alles aan om eind februari 2021 terug een rally te hebben, en mits wat versoepelingen in de maatregelen kan dit. Ook Stad Landen staat erachter en heeft geen bezwaren, als de maatregelen het toelaten natuurlijk. Daar niemand weet hoe het in februari zal zijn, is de onzekerheid niet plezierig om mee te werken, maar het is niet anders.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

RVH | Wij zijn in 2020 zo goed als de enige rally geweest die nog normaal is kunnen doorgaan. De beslissing voor annulatie van de rally van Zuid-Limburg is ook tijdig genomen, zodoende zijn daar ook zo goed als geen financiële gevolgen geweest. Op dit moment is er voor ons ook geen nood aan bijkomende actie. We kijken wel hoe het in 2021 gaat verlopen, maar proberen op dit moment zo weinig mogelijk kosten te maken, moest het toch niet kunnen doorgaan.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

RVH | Ik denk dat de mensen ons, en daarbij de hele rallywereld, nu het best kunnen steunen, door alle opgelegde maatregelen te volgen. Alleen zo kunnen we dit beestje klein krijgen, en hopen dat we volgend jaar terug min of meer normale omstandigheden hebben om wedstrijden te organiseren en/of te gaan bekijken. Dus blijf in jullie kot, hou geen feestjes, ook niet tijdens de feestdagen, hoe moeilijk het ook zal zijn. Alleen zo kunnen we er allemaal samen voor zorgen dat we mekaar het laatste weekend eind februari terug kunnen zien op de rally van Haspengouw 2021…[/expand]

[expand title=”â–¼Rallye de Wallonie | RDWKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

RDW | Eigenlijk zoals iedereen, profiteren van deze lock-down periode om ons voor te bereiden op de rally van 2021. Op dit moment kunnen we u niet vertellen of de rally doorgaat, maar we moeten ons erop voorbereiden en voorlopig zijn de proeven af. We maken ook van de gelegenheid gebruik om onze nieuwe kantoren aan te passen.

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

RDW | Natuurlijk hebben we geld verloren, want onze stickers, posters waren al gedrukt. We hebben echter ingrepen gepland om onze kosten te verlagen.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

RDW | Nee, afgezien van twee of drie instellingen hebben we geen cashflow meer.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen?

RDW | Eerlijk gezegd weet ik het niet, want iedereen heeft dit probleem en ik denk dat er meer ongelukkige mensen zijn dan wij.[/expand]

[expand title=”â–¼Omloop van Vlaanderen | KAMVKlik om te lezen“]

MR | Hoe gaan jullie om met de Covid-19 maatregelen?

KAMV | Voor de editie van 2020 heeft KAMV tot het allerlaatste moment gepoogd de wedstrijd te organiseren. Een kleine twee weken voor de wedstrijd moesten we de knoop doorhakken en gezien er nog te veel zaken onduidelijk waren werd beslist de wedstrijd uit te stellen naar 2021. We hebben de keuze bewust genomen indachtig ook dat de teams op het punt stonden kosten te maken voor onze wedstrijd. Veel van die kosten kunnen de teams vaak niet recupereren, daarom was het ook een verantwoorde keuze op dat moment om de wedstrijd veiligheidshalve uit te stellen. Het inschrijvingsgeld van alle teams werd trouwens integraal teruggestort twee dagen na de afgelasting. Alle gemaakt kosten werden gedragen door KAMV.

MR | Welke gevolgen brengt dit mee voor jullie?

KAMV | Uitstel is geen afstel. Onze wedstrijd staat nu reeds klaar voor 2021. Het KAMV team is super gemotiveerd en ook onze sponsors blijven ons trouw. Iedereen is er klaar voor om de grootse wedstrijd, die in 2020 in extremis werd uitgesteld, aan te bieden in 2021. Hoewel het nog even wachten is onder welk protocol de rally wedstrijden zullen worden georganiseerd kan KAMV nu al bevestigen dat de wedstrijd zal plaats vinden. We willen een baken zijn op de vele kalenders waar onze wedstrijd voor meetelt. Deze boodschap is ook duidelijk aangekomen bij de diverse kampioenschappen. Daarnaast zal ons team ook alles in het werk stellen om publiek te ontvangen en hen een wedstrijd aan te bieden van het allerhoogste niveau. Echter zal de wedstrijd eveneens doorgaan moest er alsnog geen publiek welkom zijn. Onze organisatie kan het verlies van deze inkomsten overbruggen, maar nogmaals we willen liefst van al het publiek een topwedstrijd aanbieden waar men als toeschouwer toch enige vrijheid heeft.

MR | Hebben jullie een actie of iets anders waarmee jullie geld inzamelen?

KAMV | Een drietal jaar geleden werd ons bestuur versterkt met enkele nieuwe mensen. Deze ondernemers hebben samen met een groot deel van de oude ploeg de ambitie onze wedstrijd de ConXioN Omloop van Vlaanderen naar een groots niveau te tillen. Naast onze wedstrijd naar een hoger Europees niveau te tillen, de investeringen in een eigen magazijn/ burelen te Roeselare, rollend materieel etc willen we met ons team ook ten volle investeren in onze medewerkers. Zonder deze medewerkers is er simpelweg geen wedstrijd. Naast tal van acties die we willen organiseren om de pool van medewerkers uit te breiden, te begeleiden en op te leiden willen we ook alle baanposten die de komende jaren de ConXioN Omloop van Vlaanderen ondersteunen extra in de watten leggen.

MR | Waar en hoe kunnen mensen jullie steunen

KAMV | Vooreerst vragen we alle mensen om de soms strenge Covid maatregelen te blijven naleven zodat we spoedig weer ten volle kunnen genieten van onze geliefde sport. Daarnaast kunnen de mensen zich altijd registreren als toekomstig medewerker van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Dit kan via een mailtje naar baanposten@omloopvanvlaanderen.be Samen willen we niet enkel onze wedstrijd verder uitbouwen, maar ook steun bieden aan andere organisatoren zodat ook zij probleemloos hun wedstrijden kunnen organiseren.[/expand]


Momenteel wachten we nog op andere teams, renstallen en organisaties. Deze lijst word upgedate en opnieuw gedeeld op onze sociale media.

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Een reactie achterlaten

Back to top button