eSport

De WRC wordt 50 in 2022!

Om de 50e verjaardag van het World Rally Championship in 2022 te vieren, biedt Kylotonn je een terugblik op de beste evenementen en coureurs van de afgelopen 50 jaar, gevolgd door enig inzicht in de ontwikkeling van het Level Design-team.

Throwback in time

Acropolis ’73 – In de jaren zestig realiseerden autofabrikanten zich hoezeer het in hun belang was om de discipline te bevorderen. Door auto’s te ontwikkelen die waren aangepast aan deze evenementen, werd hun rol al snel overheersend en was het WRC aanvankelijk het International Brands Championship (CIM). In 1973, voor dit allereerste seizoen van het Wereldkampioenschap Rally, leek de Alpine A110 “berlinette” het best uitgerust om de titel aan zijn fabrikant, Renault Alpine, te bieden.

Evrard Bruno - Mimieux Frédéric - Alpine-Renault A110 1800 - 1

Sanremo ’81 – Naast het constructeurskampioenschap heeft de International Sports Commission (CSI) in 1979 een echt kampioenschap voor piloten opgezet. In 1981 won Michèle Mouton de San Remo met de Audi quattro Sport en werd daarmee de eerste (en enige) vrouw in de geschiedenis die een ronde van het World Rally Championship won. Bij de start van de vijfde en laatste etappe staan ​​Michèle Mouton en Ari Vatanen nek aan nek: hoewel uitgerust met vierwielaandrijving, is de Audi Quattro minder wendbaar dan de Ford Escort op steile en geasfalteerde wegen. Vatanen nam de leiding met 8 seconden voorsprong op zijn rivaal, toen de voorkant van zijn auto tegen de borstwering botste en een uitstekende steen raakte. Hij moest de etappe in een langzamer tempo afwerken, terwijl Michèle Mouton naar de overwinning vloog.

Kenya ’93 – Als je denkt aan Rally Kenya in 1993, denk je bijna meteen aan de prachtige opname van Reinhard Klein. Ian Duncan en zijn Toyota Celica GT-Four ST185 stijgen op tegen de achtergrond van de Kilimanjaro, bewonderd door twee Maasai die komen genieten van de show. Deze foto is gemaakt tijdens het testen, niet de daadwerkelijke rally. Reinhard Klein legt hen in een interview met franceracing uit:

“De ultieme uitdaging was om de Maasai aan de kant van de weg te krijgen. Natuurlijk wilden ze betaald worden, maar het probleem was dat ze bang waren als de auto op volle snelheid kwam. Normaal gesproken zijn ze gewend aan voertuigen die 50 km/u rijden. Het bereikte 170 km/u toen de sprong naderde… En ze renden weg! We vertelden hen dat we de foto nog niet hadden omdat ze weg waren, maar ze vertelden ons dat we alleen voor een momentopname betaalden.

We moesten daarom opnieuw onderhandelen, een paar foto’s maken en bij elk bezoek betalen. Ze moesten wennen aan de snelheid, op de goede plek staan ​​en niet wegrennen. Het kostte een paar pogingen, maar uiteindelijk vielen alle stukjes samen. De Maasai waren gewend aan snelheid, ze bleven zitten, ze wisten dat ze veilig waren, de auto sprong er correct uit en de Kilimanjaro stond in de felle zon. ”

De jaren 90 – waren ook het toneel van gekke races: de Rally Argentina in 1994 gaat de geschiedenis in met een verschil van 6s aan de finish tussen de duo’s Auriol-Occelli en Sainz-Moya. Rally Argentina volgt Rally Sanremo 1976 (4s voorsprong) als de rally met het kleinste gat aan de finish. Uiteindelijk wint Didier Auriol deze etappe met zijn Toyota Celica 4WD.

Duitsland 2002 – ADAC Rallye Deutschland werd in 2002 een ronde van het wereldkampioenschap rally, ter vervanging van die van Portugal. Een ronde die vooral Sébastien Loeb aan het lachen maakt, aangezien hij 9 jaar op rij de enige winnaar van het evenement zal blijven na een eerste overwinning in 2002. De Arena Panzerplatte van Rally Germany, gereproduceerd op een schaal van 1:1, is bovendien het meest gespeeld special van WRC 9!

De eeuwwisseling markeerde het begin van de vele titels die Sébastien Loeb won: hij won zijn eerste titel van wereldkampioen constructeur in de rally van Argentinië in 2004, samen met zijn bijrijder Daniel Elena.

Loeb Citroen WRC

Hoe zijn de ‘oude’ proeven ontwikkeld?

Patrick Chastel, Lead Level Designer op WRC 10, legt uit:

Vandaag is de sfeer een beetje anders, afhankelijk van het tijdperk waren er wat minder regels rond de wedstrijden. Zo zijn er belangrijke veranderingen geweest in de dispositie en veiligheid van het publiek. En daar leggen we de nadruk op! Dit is iets wat rallyspelers niet gewend zijn te zien. We deden concessies aan de sfeer van die tijd, zonder het publiek in al te gevaarlijke situaties te brengen. We proberen een “sympathieke” en welwillende kant over te brengen die te vinden is in de rallywereld. Een van de voordelen van werken in autogames is dat er geen geweld is!

Een ander heel mooi punt was het vinden van oude rally’s, met name San Remo en Acropolis (voordat het dit jaar weer op de officiĂ«le kalender verschijnt). Het is fantastisch om legendarische rally’s te herscheppen, die fans enthousiast hebben gemaakt, en zich onder te dompelen in de geschiedenis van het WRC door de teugels van een vintage auto over te nemen, met een vintage coureur! Sanremo is bijvoorbeeld een iconische plek; het niet kunnen spelen van deze special in de WRC-games zou echt zonde zijn geweest! ”.

Hoe ontstaat een KP?

Elodie Jean, WRC en Environment Artist Referent, legt uit:

“Acropolis en Sanremo waren de eerste twee nieuwe landen en historische rally’s die geboren werden voor WRC 10. Eerst en vooral zijn het de Level Designers en Graphic Designers die een interessante locatie uitkiezen. Vervolgens maken de grafisch ontwerpers een reliĂ«fterrein met behulp van geolocatietools. Level Designers leggen de basis, daarna is het de beurt aan de designers om alles er mooi uit te laten zien, terwijl ze verhalen vertellen over leveldesign. De productieperiode is vrij kort, dus de uitdaging is om visueel interessante plekken aan te bieden, zoals het dorp Sanremo of het Akropolis-klooster, met inachtneming van de tijdsdruk. De tijd duwt ons om ter zake te komen, maar zo worden ook goede ideeĂ«n geboren. ”

Bron
Kylotonn

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - đź“· nick-pannekoecke.be

Een reactie achterlaten

Back to top button