ERC | Verslag

ERC Hongarije | Molle Amaury – Tegenslag, drama en nog meer tegenslag..

De rally van Hongarije trappen we af op vrijdag in het Rabócsiring, een populaire circuit op een halfuurtje rijden van de grens met Roemenië. Hier ondervinden Amaury en Florian hun eerste probleem.. “We verloren maar liefst 30 seconden op een proef van 2,5 km..” Aldus Molle.

Gelukkig was er direct na de show-proef een service en het Parc Fermé. Tijdens de verbindingsrit viel de wagen enkele keren uit, eenmaal op de service aangekomen was het snel duidelijk dat de benzinepomp kapot was. Door het uitvallen op de verbindsrit en het vervangen van de pomp werd er met de Peugeot te laat over het podium gereden waardoor het duo 30 seconden straftijd kregen.

Dag 2 – Tegenslag..

Alles begon goed op de eerste proef van de tweede dag. Tot ze halverwege de kp achter een trage wagen terecht kwamen. Hierdoor verloren ze enorm veel tijd vertelde hij ons: “We hebben hem pas een kilometer voor de finish kunnen inhalen en natuurlijk enorm veel tijd verloren..”

Ook de derde proef was niet zonder slag of stoot, deze keer was het een trage leeg-loper die het feest deed bederven.. Ze besloten om tijdens de laatste twee kp’s geen grote risico’s te nemen en de pacenotes te vergelijken voor de volgende boucle. Tijdens de service besloot het team om de wedstrijd zonder veel risico uit te rijden omdat ze mooie punten kunnen rapen voor het ERC3 kampioenschap.

“De nacht-boucle was opzich ok, we kwamen zonder veel problemen aan elke finish. De omstandigheden daarentegen waren enorm moeilijk, in sommige plaatsen was het enorm modderig terwijl het op andere plaatsen kurkdroog was.” Aldus Amaury

Op de laatste proef ondervonden het Peugeot-duo hoe modderig de wegen er soms bij lagen. In een rap stuk (lees 5de versnelling) tijdens het lastigste en moeilijkste deel van de proef, waar de wegen enorm bizar liggen (de twee buitenkanten liggen hoger dan het middelpunt van de baan), was de weg ondergelopen met modder. Hierdoor was het ‘schaatsen’ door de bocht in vijfde versnelling.

Hier kon Molle tonen uit welk hout hij gesneden is. De ex-R1 kampioen van België flickte de Peugeot 208 R2 als een Scandinavisch rally-god door de modder om zo er vlotter en veiliger uit te komen.

Dag 3 – Drama..

Opnieuw drama, drama, drama.. Tijdens de Nyíregyháza proef, die verreden wordt in de grootstad zelf, verliezen Molle en Barral maar liefst 3 minuten doordat de wagen opnieuw niet wil starten..

Even later op de voorlaatste proef van de rally reed Molle kwasi blind. De motorkap vloog open na amper 5 kilometer gereden te hebben.. “We weten nog steeds niet wat er gebeurd is. We zagen op de onboard beelden de kp-verantwoordelijke aan de start van de proef aan de motorkap komen maar de motorkap was dicht en hij liet ons starten…” Aldus Amaury “We zullen waarschijnlijk de onboard beelden nog online plaatsen”.

Na de finish viel de wagen opnieuw uit en wou niet starten.. Het duo dacht aan opgeven aangezien er geen leven meer in de wagen zat. Plots na 10 minuten startte de wagen toch. Waardoor ze aan de start van de volgende proef nog een penalty kregen doordat ze 10 minuten te laat waren ingeklokt.

Blij dat ze toch de rally uit gereden hebben na al die tegenslag reden ze de Peugeot een laatste maal naar het service park. Net na de check-in voor het service-park brak de velg door een leegloper tijdens de verbindingsrit… Gelukkig was dit in het service-park gebeurt..

“Tenslotte moesten we de wagen van het podium duwen naar het gesloten wagenpark omdat de wagen opnieuw niet wou starten.. We zijn toch blij dat we het podium gehaald hebben en op zich wel mooie punten gesprokkeld hebben voor het kampioenschap. Na onze uitsluiting in Portugal. Momenteel staan we gelijk met Dennis Rådström (3de) in het ERC 3 Junior-kampioenschap.

Bedankt Amaury Molle om ons te woord te staan!

Foto
Facebook Molle Amaury

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Een reactie achterlaten

Back to top button