Andere | Buitenland

Full Power: mobiele oplaadinfrastructuur voor de Opel Corsa-e Rally

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Met de nieuwe ADAC Opel e-Rally Cup maakt Opel nu ook de rally spannend. Het tot nu toe unieke concept zit vol met innovaties – en één daarvan is de mobiele oplaadinfrastructuur van ’s werelds eerste elektrische rallycup van één merk. De eis was duidelijk: er moet een duurzame oplossing worden gevonden – generatoren horen niet thuis in de filosofie van de ADAC Opel e-Rally Cup. Het concept moest krachtig, flexibel en gebruiksvriendelijk zijn om aan de hoge eisen van een rally-evenement te kunnen voldoen.

In het selectieproces kreeg uiteindelijk de mobiele oplossing van het bedrijf eLoaded uit Neusäß bij Augsburg de overhand. De energie wordt vanuit het openbare midden- of laagspanningsnet ingevoerd en via een zogenaamd DC-bussysteem naar de laadunits gedistribueerd. Dit vermindert het energieverlies tussen het netwerkoverdrachtspunt en de laadstekker van het elektrische voertuig aanzienlijk.

In tegenstelling tot op batterijen gebaseerde laadsystemen zijn er helemaal geen gevaarlijke stoffen, wat betekent dat er geen overeenkomstige transportbeperkingen zijn. Hij kan worden opgeladen tot 500 ampère in een vermogensbereik van 200 tot 980 volt.

De laadinfrastructuur die samen met Opel Motorsport is ontwikkeld voor de ADAC Opel e-Rally Cup maakt gebruik van het openbare elektriciteitsnet, waarbij hernieuwbare groene stroom wordt afgenomen van de respectieve netbeheerder. De opgenomen middenstroom wordt toegevoerd aan een speciaal voor rallygebruik aangepaste transformator met gelijkstroombron, het zogenaamde powerhouse.

Deze levert een maximaal vermogen van 2 megawatt aan 18 oplaadpunten zonder omweg via een tussenopslag, waarvan één bij de servicetent van elk voertuig. Elk laadpunt voedt het voertuig met maximaal 140 kilowatt, waarbij de Opel Corsa-e Rally kan worden opgeladen met maximaal 100 kilowatt gelijkstroom (DC).

Dit maakt het mogelijk om het energieopslagapparaat van 50 kilowattuur van de rallyauto in ongeveer 30 minuten te vullen tot een batterijniveau van 80 procent. Het opladen van de in totaal 216 batterijcellen voor de volgende klassementsproeven is ook bij een kortere onderhoudsbeurt geen probleem.

De oplaadpunten zijn niet gebonden aan een vaste constructie, maar kunnen vrij en onafhankelijk van elkaar geplaatst worden. Het eLoaded-systeem is modulair opgebouwd, zodat het individueel kan worden aangepast aan de behoeften van de gebruiker en een dienovereenkomstig breed scala aan toepassingen – inclusief gebruik bij een rally-servicestation.

Dankzij speciale snelsluitingen is de bekabeling in de kortst mogelijke tijd opgebouwd en is het gehele systeem binnen een dag op- en afgebouwd.

“Het kiezen van een laadinfrastructuur die geschikt was voor de behoeften van de ADAC Opel e-Rally Cup was een complex proces dat navenant lang duurde”, legt Opel Motorsport-directeur Jörg Schrott uit.

Foto
Opel Motorsport
Bron
Opel Motorsport

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button