GeschiedenisWRC

Hoe Ford Focus 2003 WRC – Cheated

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Het is 2003,

De Mitsubishi Lancer wordt nog steeds geproduceerd, van Covid-19 is nog lang geen sprake en het WK-rally is spannender dan ooit. Alles is nog zoals het hoort. Alles, uitgezonderd bij Ford World Rally Team.

Van 2002 naar 2003
Hun 2003 wagen kreeg enkele veranderingen tegenover de wagen van het jaar ervoor. De keuze voor de grotere Amerikaanse bumpers was de opvallendste keuze. Aangezien Ford eerder koos voor de slankere, Europese bumpermodellen.Maar aangezien de fabrikanten onderdelen naar eigen lust kunnen veranderen was er geen wantrouw nodig. Al toch dat dachten de andere merken..

Amerikaans en Europees

n principe is het USA-model dezelfde auto als de Focus ST in Europa. De Europese en Amerikaanse sportdivisies van Ford werkten samen voor een sportieve Focus die in beide continenten verkocht kon worden. De prestaties zijn min of meer gelijk. Er zijn een paar verschillen, de Focus SVT heeft een grotere achterbumper en SVT-velgen, net zoals de Mustang SVT Cobra R en de F150 SVT Lightning.

De regeltjes

De regels waren simpel. Er werd een restrictieplaat in de turbo geïnstalleerd om zo de kracht van de wagen in te tomen en het racen competitiever te maken. Uiteraard was dit een doorn in de ogen van vele fabrieksteams..

Daar vond Ford een ingenieuze oplossing voor. Door te kiezen voor de Amerikaanse bumpers was er plots ‘nutteloze’ ruimte in de achterbumper van de nieuwe WRC. Echter was dit verre van nutteloos aangezien de techniekers een 40 liter metalen tank bevestigde onder de bumper.

Waarvoor diende die 40 liter grote tank dan?

Wanneer de rijder van het gaspedaal af kwam schoot de anti-lag-system in werking. Die zorgt ervoor dat de turbo blijft draaien, om zo volledige kracht te voorzien wanneer de rijder besloot om terug op te trekken. Waardoor er een hoop overtollige boost gecreëerd word.. Dus Ford heeft deze extra boost door een buis van 30 mm naar de tank geleid. Luchtkleppen zorgden ervoor dat de boost die gecreëerd werd niet tot niets werd gebracht.

Wanneer de wagen het juiste toerental bereikte werd door de motorbesturingseenheid beslist om de luchtkleppen te openen. Daardoor gaat de boost rechtstreeks terug de motor in. Waardoor de Focus een grotere boost kreeg dan de tegenstanders bij Citroën, Peugeot, Subaru, Skoda en Hyundai.

Technisch gezien legaal!

Het beste was dat dit technisch gezien legaal was, aangezien de extra boost opgeslagen werd nadat het door te turbo en restrictieplaat hing. Echter besloot de FIA het hele boeltje illegaal te verklaren..

Wat denk jij, terecht verboden of vindingrijk valsspelen?
Laat uw mening hieronder na.

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button