Parc FerméTER

Parc Fermé | Joachim Wagemans

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Voor vele rally-fans is Joachim Wagemans geen onbekende naam, de jonge Antwerpenaar reed maar liefst in 13 verschillende landen rond en stond bijna in elk land op het podium.

De beginjaren | 2013 – 2016

Tijdens de begin jaren zagen we Joachim de Ford Fiesta R2 besturen in de bekende “i’m lovin’ it” livery van McDonalds. Hier zagen we hem onder andere naar een eerste plaats rijden in klasse 6 (R2-klasse) tijdens de WK-rally van Duitsland in 2013 en een tweede plaats veroveren in de Rally van Wervik, na Victorien Heuninck.

Een jaar later zagen we de talentvolle rijder éénmalig in de GTC Rally starten met de gloednieuwe Ford Fiesta R5, die overigens amper een jaar eerder voorgesteld werd aan het publiek tijdens de Rally van Ieper.(lees hier meer).

Daarnaast zagen we Joachim, wat zoekend naar een vaste co-piloot, naar een mooie 2de en 3de plaats rijden tijdens de Rally van de Haspengouw en East Belgium Rally in het Junior-BRC-kampioenschap.

Ook tijdens de Rally van de Elzas zagen we Joachim mooie tijden noteren. Maar dan gaat het serieus verkeerd op proef 10 vertelt hij ons. “Eigenlijk ging alles goed op die rally, maar plots ging alles een beetje té goed..” (lacht). Aan 160km/uur plantte Joachim de wagen tegen een boom en was het over en out.

Voor het derde seizoen werd er besloten om te rijden in Frankrijk, in de “Volant Peugeot Cup”. Een cup die enorm hoog aangeschreven staat, zo zien we Jean-Baptiste Franceschi, Yohan Rossel, William Wagner, Pepe López (Spaans Nationaal kampioen 2019), Nil Solans (JWRC-kampioen 2017), Eric Camilli, Stéphane Lefebvre, Kevin Abbring, Sébastien Ogier, Nicolas Vouilloz, Bryan Bouffier, Gilles Panizzi en nog vele andere toptalenten uit deze cup verschijnen. Echter kon het Belgisch talent zich niet helemaal ontpoppen in deze Franse cup, met enorm veel mechanische pech aan de Peugeot 208 R2, moest hij tijdens 3 van de 5 wedstrijden opgeven.

Daarnaast zagen we hem enkele keren in België rijden, waar hij ook niet gespaard bleef van pech. Opgave in Ieper terwijl hij mooi eerste reed in het Junior BRC, Rally van Wervik waar hij een straftijd kreeg nadat een remleiding sprong op 100 meter voor de start. Door het ter plaatste te herstellen, kwam Joachim te laat aan de start en kreeg hij 6min30 straftijd. Toch werd hij 3de na Bergkvist en Griebel maar voor Ingram.

Tijdens het seizoen 2016 zal hij opnieuw voor de “Volant Peugeot Cup” strijden. Maar ook dat jaar werd hij niet gespaard van mechanische problemen. Toch kijkt Joachim er positief op terug “Ik heb enorm veel pech gehad tijdens die 2 jaar.. Maar heb er enorm veel uit geleerd.” aldus Joachim.

Naast het kampioenschap in Frankrijk reed hij nog een WRC-manche en de Rally van Haspengouw waar hij op het hoogste schavotje mocht staan naast Sébastien Bedoret en Jelle Vermeire.

Op eigen kracht | 2017 – 2019

Na 2 pechjaren besloot de familie Wagemans om een eigen team op te starten. Ook opteerden ze ervoor om het interessant en mooi TER kampioenschap te rijden. “De ‘soort’ wedstrijden vonden we super interessant. De wedstrijden zijn steeds op het Europees vasteland en toch zijn ze super gevarieerd.” Ook Basso, Casier, Orsák, van den Heuvel, Göttig en Camacho dachten er zo over en schreven hun in met een R5 wagen. En ook de TER-2 moet niet onder doen, zo vinden we Wagemans, Vallentin, Stengg en Soares en hun R2-wagen terug op de tabellen.

Zijn TER-verhaal begon in Ieper waar hij overtuigend eerste werd en 2de in het BRC-Junior-kampioenschap na Guillaume de Mévius. In Madeira werd hij mooi 3de waar hij enkel Soares en Stengg moest laten voorgaan. In Madeira zien we François Geerlandt voor het eerst naast Joachim plaats nemen. “Er was direct een klik tussen ons” aldus Joachim. Sindsdien zagen we Geerlandt bijna constant in het co-piloot zitje naast Wagemans.

Na 3 manches stond de Noor Vallentin eerste met 2 punten voorsprong op Wagemans. Dit kwam omdat Joachim niet aan de start kwam tijdens de eerste manche van het TER-kampioenschap. De volgende manche werd verreden in Oostenrijk, waar de Antwerpenaar van start tot finish domineerde. Met 7 van de 13 snelste tijden kon hij zijn Peugeot 208 R2 nestellen tussen de R5 wagens.

Een maand later kwam de Peugeot 208 R2 aan de start in buurland Zwitserland om opnieuw de Alpen te trotseren in de Rallye du Valais, een absolute topwedstrijd, geliefd door vele Belgische rijders. Deze ongelofelijke rally werd een wedstrijd waar Joachim zijn talent nogmaals toonde. Tijdens het begin van de wedstrijd werd er een ware strijd uitgevochten met lokaal talent Schmid. Maar tijdens de tweede boucle kreeg de Zwitser 1min20 straftijd door 2 minuten te laat aan de start te komen van proef 5 en 6 minuten te laat te komen voor de start van kp7.. Dit liet Joachim niet meer liggen en controleerde de rally.

Na deze rally stond Joachim comfortabel aan de leiding met 15 punten verschil op de tweede, Vallentin. Tijdens de laatste manche van het TER-kampioenschap kwam Vallentin niet aan de start. Hierdoor werd de Belg automatisch kampioen in de TER-2. Als prijs kreeg Wagemans de kans om met een R5-wagen een TER-wedstrijd naar keuze te rijden.

In 2018 begon Joachim wel in de rally van Roemenië. Opnieuw ging het talent voor de overwinning in de TER-2. In Roemenië nam hij overtuigend de overwinning met de Peugeot 208 R2.

Ook in de Rallye d’Antibes was Joachim overduidelijk winnaar in zijn klasse. En was hij automatisch winnaar van de Rally van Ieper als hij kon finishen aangezien hij de enige deelnemer was in de TER-2. Dat hield hem niet tegen om de strijd aan te gaan met de andere R2-en. Hij werd mooi en terecht tweede in de R2-klasse na Williams, terwijl Munster de top 3 afsloot.

Dit zorgt ervoor dat Joachim 47 punten voorstaat in de TER-2 met nog 2 manches te gaan. Daardoor werd er eens zot gedaan en huurden ze een Peugeot T16 R5 bij het Italiaanse team Delta. “Madeira is voor mij de prachtigste rally die er is. De sfeer, het parkoers, de bevolking, de organisatie zelf. Het publiek hier is trouwens zot van onze livery.” (lacht) aldus Joachim. “Het is hier echt gek eigenlijk, jong, oud, klein, groot, iedereen is hier (lees Portugal) zot van de rally. Het is precies alsof de ‘rally-mind’ hier is blijven stilstaan tijdens de jaren 80”. Hierom werd de prachtige wagen éénmalig in de welgekende McDonalds-livery gestoken.

Tijdens deze rally werden de eerste wedstrijdkilometers gereden met een Peugeot R5, er werd op zich niet naar iemand gekeken om te vergelijken. Maar wij bij MijnRally deden het toch. Toevallig reed Pedro Mendes Gomes ook voor de eerste keer met een Peugeot T16 R5. De Portugees was een typisch nationale rijder, enorm veel parkoerskennis en ervaring in de rallywereld. Hiermee heeft de 40jarige een groot voordeel op Joachim. Echter bleek Joachim toch consequent sneller te zijn dan de Portugees. Een geslaagde eerste kennismaking dus!

Aangezien de enige concurrent niet kwam opdagen in Madeira was Joachim opnieuw vervroegd kampioen in de TER-2. Rond deze periode werd er een nieuwe wagen aangekocht. Jawel een Peugeot T16 R5, aangezien het verschil tussen Joachim en Grigorov zo groot was werd de R5 direct ingezet tijdens de volgende en laatste manche in Valais.

Rallye du Valais werd de tweede wedstrijd voor Joachim en zijn R5. Opnieuw een ongelooflijk specifieke wedstrijd, een wedstrijd die achteraf gezien de perfecte wegen heeft voor de T16 R5. Wagemans was duidelijk snel meester over de wagen en reed een enorm gecontroleerde wedstrijd waar duidelijk te zien was dat het tempo beetje bij beetje verhoogd werd naarmate het gewoon worden aan de wagen. Met gemiddeld een 6de tijd op elke proef en enkele uitschieters met een 4de tijd op de 13de proef en een 3de snelste tijd op KP15 was dit een geslaagde rally voor de jonge Antwerpenaar.

Tijdens het seizoen 2018 sloegen DMACK-banden en TER de handen in elkaar om de TER-2 interessanter te maken voor opkomende talenten. DMAC kwam met €40.000 euro aan prijzengeld voor de winnaar in de TER-2. Uiteraard moest hiervoor reclame gemaakt worden ter compensatie. Dat deden de TER-2 deelnemers ook, daarnaast werd er na elke proef de DMAC-banden gecontroleerd waarmee ze verplicht moesten starten. Echter zag Wagemans nooit iets terug van dat prijzengeld. Toch wel een serieuze domper als je het ons vraagt ..

Seizoen 2019 werd gestart op Belgische bodem tijdens de vettige en natte Rally van Spa. Opnieuw was dit een grote leerschool voor Joachim. Nog nooit eerder reed hij met een vierwielaangedreven wagen in zulke omstandigheden. Maar met een algemene vijfde plaats was dit zeker een geslaagde rally.

In Tielt startte hij verrassend terug met de Peugeot 208 R2. “Ik kreeg de kans van Callewaert om met zijn wagen aan de start te komen in Tielt. Dus greep ik deze met beide handen” (lacht) aldus Joachim “Ik moet wel zeggen dat het enorm wennen was om terug naar een R2-wagen te gaan.” Niet alles liep van een leien dakje, het was moeilijk om de wagen correct af te stellen. Toch eindigde Joachim als eerste junior (met een beetje geluk dat Gilles Pyck enorm veel tijd verloor op de voorlaatste proef).

De Peugeot T16 R5 werd terug van stal gehaald om de Ieperse wegen te trotseren. Ieper telde dat jaar jammer genoeg niet mee voor het TER-kampioenschap, maar Joachim reed er een sterke wedstrijd. Met maar liefst 27 R5-wagens aan de start, die nota bene bijna allemaal een jongere generatie waren dan de prachtige T16. Toch reed Joachim zichzelf in de kijker. Met een duidelijk stijgend tempo reed het talent zich naar de 8ste plaats, tussen namen zoals Matt Edwards, Tom Cave, Alex Laffey en Kevin Demaerschalk die toch op zichzelf topnamen zijn.

Ook in Madeira werd er massaal gestart met R5-wagens. Maar liefst 20 stuks waren er ingeschreven. Hier was het iets moeilijker om het tempo van de thuisrijders te volgen. Plots sloeg het noodlot toe voor Basso. De Italiaan (die dan 3de stond) stond dwars over de baan waarna Joachim onwetend ervoor moest uitwijken. “Net na een top stond Basso dwars op de baan, ik werd niet geseind door de marshals waardoor ik op het laatste moment pas zag wat er gebeurd was met hem. Gelukkig kon ik nog uitwijken maar brak daardoor m’n linker achterremschijf.” vertelde Jaochim ons. Terplaatse werd dit hersteld waardoor Joachim en François niet op tijd aan de volgende ‘pointage’ kwamen. Daarom werd de FIA genoodzaakt om hen uit de wedstrijd te nemen.

Transilvania Rally, de voorlaatste manche van het TER-kampioenschap werd verreden in droge omstandigheden. Met 12 R5 wagens aan de start moest de jonge Antwerpenaar het opnemen tegen lokale gelden zoals Tempestini en Marisca maar ook enkele buitenlanders zoals de Luxemburger Fernandes en de Duitser Göttig. Het tempo was snoeihard maar Joachim, die aan de start kwam met de TER-Skoda Fabia R5 (door in 2017 de TER-2 te winnen), reed een prachtige 3de tijd, een trend die hij de hele wedstrijd aanhield. Na de derde proef stond hij even 2de algemeen maar moest hij thuisrijder Marisca direct terug voor zich dulden. Een ongelofelijke wedstrijd waar hij derde algemeen eindigde met een super kp-tijd op de voorlaatste proef waar hij amper 0,1 seconde trager was dan Tempestini. Dat is niet iedereen gegeven!

Ook in 2018 won Wagemans het TER-2-kampioenschap waardoor hij een tweede maal met de Skoda Fabia R5 mocht rijden. Deze werd ingezet op de prachtige Rallye du Valais. De immens populaire wedstrijd in Zwitserland was ook meteen de laatste manche van het TER-kampioenschap. Na een foutje moet Joachim al snel in de achtervolging. Al snel sprong hij over landgenoot Tim Van Parijs die voor de gelegenheid de Porsche inruilde voor een Skoda Fabia R5. Einde dag 1 en Joachim vinden we terug op een mooie 7de plaats en eerste buitenlander, de kloof tussen positie 6 en 7 bedraagt amper 15 seconden. Met een ‘target’ in het vizier start Joachim aan de tweede dag, maar moest toch de ervaren thuisrijders laten gaan. Slim en correct controleert hij de rally om als 6de en eerste buitenlander over het podium te rijden.

Iets meer dan een jaar geleden startte Wagemans aan zijn laatste rally. De ERC-wedstrijd in Hongarije (waar Munster dit jaar schitterde, lees hier meer). Maar al snel ging het héél fout, al is snel hier relatief. “We kregen een heel laag startnummer en het lag ongelofelijk vettig en glad. Bij het uitkomen van een bocht tegen 50 per uur zijn we beginnen glijden en dat is nooit meer gestopt tot dat we aan 20 per uur met de neus tegen een boom zaten. Waardoor er teveel schade was om verder te gaan..” aldus Joachim.

Het besluit

Nog voor de rampzalige Corona-epidemie besloot het Antwerps talent de boeken te sluiten. “Na lang twijfelen en pro’s en contra’s af te wegen, heb ik besloten om te stoppen met de rallysport.”

MR: Kun je ons wat meer vertellen over je beslissing?
JW: “Ik combineerde rallyrijden met instructeur zijn op het circuit van Zolder. Maar eerlijk gezegd wil ik dit niet heel m’n leven doen. Daarom moet ik ook aan mijn carrière denken en hier wat meer tijd in investeren.”

MR: De Peugeot T16 R5 is dan waarschijnlijk al verkocht?
JW: “Neen, die staat hier nog bij mij thuis. Ik zal deze waarschijnlijk inderdaad verkopen.”

MR: Ik hoor je precies wat negatief praten en denken?
JW: “Ja.. Dat zal wel beteren hoor, het wringt wat natuurlijk als je zoveel tijd en energie ergens in steekt en het dan uiteindelijk moet worden stopgezet. Let op, tijdens deze 6 jaar heb ik enorm veel mensen leren kennen. Ik heb enorm veel gezien en beleefd, daarvoor ben ik iedereen ongelofelijk dankbaar. In het speciaal mijn team, partner en ouders! Zonder hen, wel.., stond ik nergens en had ik nergens gestaan. (lacht).”

MR: Zien we je dan helemaal niet meer terug?
JW: “Waarschijnlijk wel hoor, al zal het eerder in een historic-rally zijn. Ik weet nog niet wat of hoe maar we hebben thuis een Peugeot 504 staan. We kijken met veel trots terug op onze carrière, de rallysport is nooit ver weg.” (lacht)

Bedankt om ons uw verhaal te vertellen Joachim! Veel succes in je verdere ondernemingen.

Foto
Johan DebeckMartijn SchoutenJan PannekoeckeArchief Joachim Wagemans
Bron
Nick Pannekoecke

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Een reactie achterlaten

Back to top button