RecceWRC
Trending

Recce – M-Sport | WRC Rally de Portugal 2021

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Recce#5-De M-Sport jongeren gaan ervoor in de gravel!

Na de annulering van het evenement 12 maanden geleden, is Rally de Portugal terug als de vierde ronde van het WRC-seizoen 2021, dat het M-Sport Ford World Rally Team aanpakt met een opwindende line-up van jonge talenten.
Met het servicepunt in Matosinhos, dicht bij Porto, vormen 20 proeven over een getimede afstand van 337,51 kilometer de uitdaging van het evenement van dit jaar, de zesde editie die in het noorden van Portugal wordt gehouden sinds de terugkeer van de rally naar zijn traditionele thuis in 2015.

Het M-Sport Ford World Rally Team zal zijn EcoBoost-aangedreven Ford Fiesta WRC’s volgend weekend (20-23 mei) lanceren op de Rally de Portugal, terwijl het FIA World Rally Championship overschakelt op gravel voor de eerste van vier opeenvolgende gravel evenementen.
Rally de Portugal, een evenement dat doordrenkt is van geschiedenis als een eerste ronde van het WRC in 1973, heeft veel goede herinneringen aan M-Sport, met een overwinning in 2017 en een dubbele podiumplaats een jaar later uit een lange lijst van prestaties van het team in Portugal.

Ook op Rally de Portugal speelt de startpositie een rol, waarbij een latere positie de voorkeur heeft, zeker als de weersomstandigheden droog blijven.
Wijzigingen in het parcours voor 2021 omvatten de terugkeer van de Mortágua-etappe op vrijdag, voor het eerst sinds 2000. Felgueiras, dat deel uitmaakt van de route voor de beslissende etappe van zondag, is terug na een lange afwezigheid, terwijl de Amarante-test van zaterdag de langste etappe van de rally is met goed 37km.

Ook de tweede ronde van het FIA Junior WRC-kampioenschap voor de door M-Sport Polen geleide Ford Fiesta’s Rally4.

M-Sport Team Principal, Richard Millener: “We hebben alle reden om positief te zijn terwijl we ons voorbereiden op de Rally de Portugal na enkele bemoedigende prestaties in de eerste drie ronden van het seizoen. We weten dat het een moeilijke gebeurtenis gaat worden en het zal een hele klus zijn om door te breken in de top vijf, maar wat Adrien en Gus betreft, zijn we niet op zoek naar heldendaden. Ze hebben een wedstrijdplan en het is duidelijk dat we willen dat ze vooruitgang boeken tijdens de rally, en dat Adrien zijn zelfvertrouwen opbouwt, gezien zijn nulervaring met het besturen van een M-Sport WRC op gravel.”

“Voor Gus is dit het eerste evenement waar hij eerdere ervaring mee heeft in een World Rally Car en dit zal hem goed van pas komen als hij zijn samenwerking met Chris voortzet. Voor Adrien is het pas zijn tweede optreden in een WRC-auto in het wereldkampioenschap en zijn eerste op gravel op een evenement dat hij niet kent, dus er zal in korte tijd genoeg zijn om aan te wennen. Maar er staat absoluut geen druk op hen. Ze hebben werk te doen om de finish te halen, maar we hopen ook op competitieve tijden tijdens het evenement, en daar zijn ze meer dan toe in staat.”

“We kunnen opnieuw rekenen op Teemu’s tempo en ervaring in WRC2. Hij wil geen verwachtingen wekken, maar Teemu heeft wat nodig is om deze categorie te winnen, terwijl hij de prestaties van de Ford Fiesta Rally2 laat zien, wat ook het geval was in Kroatië. Voor Tom is dit weer een geweldige kans om te leren en zijn stap van Rally4- naar Rally2-niveau als FIA Junior WRC-kampioen te verbeteren. Kroatië was niet de ideale start voor hem, maar Tom is zeer capabel en zeer vastberaden en zal snel terug opstaan.”

“Naast onze test in Portugal, starten we het evenement van volgend weekend op basis van een succesvolle test in Spanje, terwijl we onze voorbereidingen voortzetten voor het op hybride gebaseerde Rally1-tijdperk vanaf 2022. Maar hoewel de milieuvriendelijke toekomst van het WRC erg spannend is, we kunnen niet wachten om te zien hoe onze piloten hun potentieel waarmaken op deze Rally de Portugal.”

Greensmith – Patterson

Gestimuleerd door de start van zijn samenwerking met de zeer ervaren bijrijder Chris Patterson vorige maand in Kroatië, keert Gus Greensmith, 24, terug naar de rally waar hij zijn debuut maakte in een Ford Fiesta WRC in 2019. Om ervoor te zorgen dat hij op het hoogtepunt van zijn fysieke conditie is, omvatte het pre-Portugese trainingsprogramma van Greensmith sessies op een hometrainer in een sauna, terwijl een test dit weekend hem de gelegenheid zal geven om voor het eerst sinds Rally Italia opnieuw op gravel te rijden sinds Sardegna afgelopen oktober.

Gus Greensmith: “Als ik naar deze rally kijk, denk ik meer aan hoe ik het leuk vind om achter het stuur te zitten dan aan hoe zwaar de rally eigenlijk is. Het is best gaaf om naar een land te komen dat zo van rally’s houdt en het is de rally van het seizoen waar ik het meest naar uitkijk.”
“Het is het eerste evenement dat ik eerder heb gedaan in een WRC-auto, dus het is het eerste evenement waar ik ervaring mee heb.”

“Ik heb mezelf altijd doelen gesteld en een top vijf is realistisch. We zouden in Kroatië als vijfde zijn geëindigd totdat we door het onfortuinlijke technische probleem tijd verloren. Maar het was een goede stap voorwaarts en ik wil dezelfde stap opnieuw maken in Portugal, vooral na de bijrijderwissel, die positief was vanuit Kroatië. Maar om op dit niveau een top vijf te halen, moet alles goed worden gedaan en mag ik geen fouten maken, dus dat is de focus.”

Fourmaux – Jamoul

Minder dan een maand na zijn enorm indrukwekkende run naar de vijfde plaats tijdens zijn debuut in een World Rally Car op een WRC-evenement in Kroatië, krijgt Adrien Fourmaux zijn eerste kans om een ​​Fiesta van topniveau op gravel te rijden. Hoewel hij een nieuwkomer is in Rally de Portugal, behaalde de 26-jarige Fransman vorig seizoen vijf KP-zeges in de Portugese kampioenschapsrally Rali Terras d’Aboboreira samen met de Belgische bijrijder Renaud Jamoul. Hij nam deel met een Ford Fiesta Rally2 en de rally omvatte een groot deel van de Amarante-etappe die twee keer plaatsvindt op dag twee van de Rally de Portugal van dit jaar.

Adrien Fourmaux: “Ik ben gewoon heel blij en heel opgewonden om te starten, net als sinds Rich me vertelde dat ik deze rally zou gaan rijden. Ik was hier als toeschouwer in 2019, maar dit wordt mijn eerste keer dat ik deelneem aan deze rally en ik weet dat het een grote uitdaging zal worden. Maar ik hoop een goed tempo te hebben en de hele week te genieten, zoals ik deed in Kroatië.
“Ik heb geen hoge verwachtingen, het is hetzelfde doel als Kroatië. De top zes of top zeven met een goed tempo op sommige proeven en enkele top-vijf tijden zou een goed resultaat voor mij zijn. Ik heb hier veel vertrouwen in, maar ik ben nog aan het leren. Mijn favoriete ondergrond is gravel en ik heb een aantal goede rally’s op gravel gereden, waaronder Rally GB in 2019 toen ik als tweede eindigde in WRC2.”            

“Ter voorbereiding heb ik veel video’s van de afgelopen jaren op WRC Plus bekeken. Het ziet er op sommige plaatsen behoorlijk ruig uit met veel rotsen op de weg op de tweede passage. De eerste passage ziet er op sommige proeven zanderig uit, echt losse gravel. Maar alles ziet er geweldig uit en ik weet zeker dat het een heel mooie rally gaat worden. En natuurlijk is de sprong van Fafe zeker één van de beroemdste sprongen van het seizoen.”

Suninen – Markkula

De missie van Teemu Suninen om scherp en gefocust te blijven terwijl hij wacht op zijn volgende kans in een Ford Fiesta WRC, gaat verder op Rally de Portugal met een Ford Fiesta Rally2. De 27-jarige Fin behaalde in 2017 een WRC2-podium in Portugal met een Fiesta R5 en eindigde het volgende seizoen als derde algemeen in zijn overstap naar een Fiesta WRC. Na het winnen van de WRC-categorie in Kroatië, hoopt Suninen zijn tweede plaats in de derde ronde van het seizoen verder uit te bouwen.

Teemu Suninen: “Het is best een lastige rally en aan de ruwe kant. Als het echt warm is en we lopen verder terug op de startlijst, dan zien we misschien behoorlijk wat agressief gesteente, wat moeilijk is voor de banden en iets dat we moeten beheren. Toch is het niet te zwaar voor de auto’s, dus eigenlijk moeten we voluit rijden, maar rekening houdend met de banden.”

“Mijn herinneringen aan Portugal zijn goed. Ik begon mijn eerste rally van het wereldkampioenschap niet in Finland, maar in Portugal, en het is altijd één van mijn favoriete rally’s geweest, waar ik een aantal goede resultaten behaalde.”
“Als we een goed tempo hebben, ga ik voor de overwinning als er een kans is. Het belangrijkste is om goede resultaten voor de auto te behalen en te proberen meer podiumplaatsen te behalen voor het team en voor mezelf.”

“WRC2 is dit seizoen erg competitief met veel goede teams en ik kijk erg uit naar de uitdaging. Ik kan deze piloten verslaan en heb ze verslagen, maar alles is mogelijk. We hebben gewoon een heel, heel goede rally nodig om een ​​podium te bemachtigen.”

Kristensson – Arhusiander

Tom Kristensson krijgt zijn tweede WRC2-start in de door EcoBoost aangedreven Ford Fiesta Rally2, die deel uitmaakt van zijn prijs voor het winnen van de FIA ​​Junior WRC-titel in 2020. Na een zware doop in Kroatië, waar hij niet finishte na een ongeval, zal de 30-jarige uit Zweden moeten proberen te profiteren van zijn ervaring, zij het op een evenement dat geheel nieuw voor hem is.

Tom Kristensson: “Als je denkt aan Rally de Portugal denken de meesten aan de beroemde Fafe-etappe met de sprong, maar na een effectievere controle van de video’s van de organisator is het op sommige plaatsen behoorlijk technisch, maar op andere ook erg snel.”
“Kroatië was zeker een heel groot avontuur voor ons en een lastige aangelegenheid om erin te komen, maar ik ben eigenlijk heel, heel blij met wat we hebben gedaan op de KP’s die we reden. Het voelde heel goed, en ik vond het erg leuk om met het team te werken, zo professioneel, en alles was gewoon geweldig en fantastisch. Dus het is zo leuk om weer terug te komen en door te gaan.”

“Ik wil de finish halen, dat zou alles voor mij zijn. Ik denk nooit na over wat ik zal doen in termen van het resultaat, want ik wil altijd winnen, dus ik denk nooit aan iets anders. Ik weet ook dat het moeilijk voor me is met mijn ervaring, dus ik ben op zoek naar een heel goed tempo waar ik me op mijn gemak en snel bij voel. We waren in een droom in Kroatië tot de crash, toen werd het een nachtmerrie. Nu wil ik weer in de droom komen.”

Foto
M-Sport Media
Bron
M-Sport

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button