Parc Fermé

Parc Fermé | François Duval

De begin jaren

1999 – Succesvol debuut

François Duval maakte zijn debuut in 1999 tijdens de Citroën Saxo Challenge. De zoon van René Duval, rallydriver en eigenaar van garage Duval, nam deel aan vijf van de zes wedstrijden, aan de Boucles de Spa nam hij niet deel. Hij won vier maal en kwam tijdens de twaalf uren van Braine-le-Comte als tweede over de eindmeet. Een wedstrijd die het laatst verreden werd in 2003.

Daarnaast reed Duval, geboren in Chimay, op 19 jarige leeftijd vijf maal met de Toyota Celica Turbo 4WD (ST185). Het was meteen een succes. Hij won zijn eerste wedstrijd met de Celica, de Rallye Sprint des Deux Bottes, die overigens ook niet meer wordt georganiseerd sinds 2009. Hij werd vijfde in de Rallye de la Flamenne en won de laatste editie van de Memorial Ben Kieffer in Nederland.

2000 – Een Belgisch top Talent

Tijdens het nieuw millennium koos de jonge Waal om zijn ervaring met 4×4 wagens te verbeteren. Het ganse seizoen reed hij met de Mitsubishi Lancer Evo V, Mitsubishi Lancer Evo VI en de Toyota Celica Turbo 4WD (ST185). Zijn tweede seizoen bestond uit maar liefst 19 wedstrijden.

Met de ervaren Bruno Brissart aan zijn zijde bleek de jonge Duval een geduchte tegenstander. Na opnieuw de Rallysprint des Deux Bottes te winnen, schreef hij ook zijn eerste rally op zijn naam, de Claudy Desoil Rally. Om seizoen 2000 af te ronden won hij zijn tweede rally, die van de Sombreffe.

Duval behaalde mooie resultaten en werd hiermee derde in het Belgisch kampioenschap na Rocco Theunissen en Larry Cols. In het Belgisch kampioenschap group N werd hij tweede na de eerder vermelde Larry Cols. Ook in Canada viel hij in de prijzen, hij werd tweede tijdens de Rally International Charlevoix in zijn Mitsubishi Lancer Evo V, na lokale held Tom McGeer met een Subaru Impreza WRX terwijl Bob Colsoul derde werd.

S1600 en JWRC

2001 – Het leerproces

In 2001 werd voor het eerst het S1600 kampioenschap georganiseerd binnen het WK, de S1600 ofwel Super 1600 is de voorloper van de JWRC. De Ford Puma S1600 was het wapen waarmee François Duval de WK proeven bestreed. De jonge twintiger had enorm veel tegenstand. Zo reden in de cup (we sommen enkel de ‘bekendste’ rijders even op):

  • 🇮🇹 Fontana Corrado, werd meermaals kampioen in verschillende kampioenschappen in Italië, reed meermaals in de top 3 tijdens ERC en IRC manches en werd kampioen in 2020 tijdens het WRC-kampioenschap in Italië.
  • 🇪🇸 Vallejo Sergio, werd meermaals GT kampioen in Spanje met de Porsche 997. Hij reed sinds 2007 met een Porsche 997 uitgezonderd in 2010 waar hij zijn achtertrekker wisselde voor een S2000 en in 2016 hetzelfde deed voor een R5.
  • 🇫🇷 Robert Cédric, werd een echte Franse tweewiel aangedreven tarmac specialist. Tot 2019 koos hij om met een voortrekker de Franse verharde wegen te trotseren tot hij in 2020 verliefd werd op de Alpine A110 Rally RGT. Sindsdien is staat zijn naam synoniem met de geslaagde reboot van de Alpine.
  • 🇮🇹 Giandomenico Basso, een naam die bij mezelf en vele anderen automatisch gelinkt is met de rally van Ieper en Fiat. Van ’95 tot en met 2010 reed de Italiaan enkel met Fiats en kwam zes maal aan de start in onze Westhoek. Hij won 1x IRC, 2x ERC, 2x TER en werd 4x Italiaans kampioen.
  • 🇧🇪 Larry Cols, net als de onderstaande naam heeft deze piloot geen verdere uitleg nodig denken we. Het talent werd in 2007 Belgisch kampioen en in 2003 S1600 Belgisch kampioen. We zagen hem voor het laatst terug in 2017 tijdens de JMC Rallye Hautes Fagnes met de Mitsubishi Lancer WRC 05.
  • Last but not least, 🇫🇷 Sébastien Loeb. Waar beginnen we zelfs met Loeb.. 80 WK wins, recentste is deze van de Rally van Monte Carlo 2022, 9x wereldkampioen, 118 podiums tijdens het WK, 44% van alle rally’s waar hij aan deel nam won hij, … ‘The God himself’

De ervaren Jean-Marc Fortin nam plaats in het rechter zitje, op tarmac zagen we Duval enorm snelle tijden neerzetten. Alsook op de gravel proeven zag je hoe snel hij leerde, na enkele proeven kon hij zijn eerste gravel scratch op zijn naam zetten. Duval moet echter bijna altijd de handdoek gooien na een sortie, crash of problemen aan de wagen. Enkel op de tarmac van Italië kon hij zijn tweede plaats verzilveren.

Ook de twee wedstrijden in België gingen niet zoals voorzien. Duval nam deel aan de Boucles de Spa en Ypres Westhoek Rally. In Spa kreeg het talent te kampen met problemen aan de aandrijfas van de Ford Puma S1600. In Ieper staakte hij de strijd na een sortie.

2002 – De eerste kilometers met de WRC wagens

Op 22-jarige leeftijd startte het Waals talent met zijn Ford Puma S1600 voor het eerst in de Monte Carlo. Na de opgave van Gianluigi ‘Gigi’ Galli controleerde Duval de wedstrijd als een grootmeester en won deze met meer dan 4 minuten voorsprong. Amper een week en 2 dagen later stond de WRC armada aan de start in Karlstad, Zweden. Terwijl Freddy Loix de besneeuwde boswegen met een gebroken voet aanvatte, stond Duval voor het eerst aan de start met een WRC-wagen. Dit was ook de eerste maal dat de Waal in Zweden startte. Hij eindigde als tiende algemeen met zijn Ford Focus WRC 2001.

Duval kreeg een contract waar hij enkele manches met de Ford Puma S1600 afwerkte en andere met de Ford Focus WRC 2001. Daarnaast zagen we hem ook nog twee maal met de Ford Escort RS Cosworth deelnemen in een Rally Sprint en de Claudy Desoil Rally, die hij won.

Ook tijdens de Tour de Corse mocht hij plaatsnemen in een vorige generatie Focus WRC. Opnieuw was het duidelijk dat Duval rap leerde. Na de eerste boucle kon hij een derde tijd noteren, daarna bleef hij mooie vijfde en zesde tijden draaien. Echter maakte hij een sortie in de eerste proef op de slotdag.

Tijdens de Cyprus manche kreeg hij opnieuw de 2001 Focus WRC ter beschikking. Hij won zijn eerste WRC proef tijdens de tweede KP en stond virtueel aan de leiding. Op kp8 sloeg het noodlot toe en moest Duval door motorproblemen de wedstrijd staken. Bekijk hieronder een fragment van de WRC reportage ( en hier de volledige reportage )

28 juni, tijd voor de rally van Ieper, hier zagen we Duval rijden met de Ford Focus WRC 2001. Door problemen, spins en sorties besloot François om het publiek te entertainen en eindigde op een 23ste plaats algemeen.

De tweede helft van seizoen 2002 bracht meer pech voor de Waal. Versnellingsbakproblemen, motorproblemen, ophanging en twee sorties zorgden dat hij enkel in Sanremo de finish behaalde met de Ford Puma S1600.

Full time WRC

2003 – 2x derde beste

Na het vertrek van Carlos Sainz en Colin McRae bij Ford werd Markko Märtin gepromoot tot eerste rijder in het team van Malcolm Wilson. Alsnog kreeg François Duval een mooie promotie, hij vervolledigde het team als tweede rijder. Teambaas Malcolm Wilson zorgde hier persoonlijk voor, de Brit was namelijk openlijk grote fan van de Waal.

Het seizoen startte goed voor Duval, tijdens de eerste manche ( de Monte Carlo ) scoorde hij zijn eerste punten in het wereldkampioenschap met een zevende plaats algemeen. Tijdens de Rally van Zweden maakte Duval een spin na contact met de sneeuwberm. Dit resulteerde in een opgave. Zoals je hier kunt bekijken, let op de jonge stem van WRC-presentatrice Becs Williams.

Jean-Marc Fortin, vaste copiloot van Duval, en Stéphane Prévot, vaste copiloot van Bruno Thiry, wisselden van rijders na de rally van Zweden. Deze wissel werd meteen verzilverd met een derde plaats algemeen voor het duo Duval – Prévot.

Het Ford team kreeg na drie manches eindelijk de lang verwachtte 2003-wagen. De nieuwe Focus moest het jongste team van dit seizoen naar de winst loodsen. Echter bleek dat Ford een geheime truc in hun wagen verstopt had. Na drie manches werd dit illegaal verklaard door de FIA. Lees er alles over in dit eerder gepubliceerd artikel.

Duval kwam met de nieuwe wagen negen maal aan de finish waarvan vier maal binnen de top 5. Goed voor de negende plaats in het klassement met 30 punten. Hij reed zichzelf tijdens de Tour de Corse opnieuw naar een derde plaats.

2004 – Twee maal runner up

Een ongewijzigd team voor Ford tijdens het ’04-seizoen. Er worden 16 wedstrijden afgewerkt dat jaar, 2 meer dan seizoen 2003 ( Japan en Australië ). Duval en Prévot eindigden maar liefst 10x binnen de top 5 waarvan 3x derde ( Monte Carlo, Argentinië en Australië ) en 2x tweede ( Mexico en Duitsland ).

Opnieuw kregen de Ford rijders pas na de derde manche hun nieuwe versie. De combinatie van ervaring en de nieuwe wagen werkte duidelijk. Duval behaalde de zesde plaats algemeen met 53 punten terwijl zijn teamgenoot Markko Märtin de derde spot opeiste met 79 punten. Het Ford Rally Team werd hiermee tweede in het constructeurskampioenschap.

Het begin van het einde

Hoe cru het ook is, met pijn in het hart moet ik de bovenste titel schrijven.. Persoonlijk was en ben ik een super fan van François Duval. Zoals ik eerder al eens zei op sociale media, “na elke passage voel ik me een tiener tijdens de beatlemania in de jaren 60.” Hieronder kun je een foto terugvinden die ik nog steeds koester, een jonge ik samen met mijn idool. ( getrokken in 2002 door mijn vader )

2005 – De grote verhuis

Ondanks een aangeboden contractverlenging bij Ford, was er tegelijkertijd enige onduidelijkheid over Fords toekomstige deelname aan het WK, waardoor Duval besloot in te gaan op een aanbieding van regerend wereldkampioen Citroën. Dit zorgde ervoor dat François teamgenoot werd van de toenmalige wereldkampioen Loeb.

De start van het seizoen was erbarmelijk.. Duval en Prévot wisten amper 1x punten te sprokkelen tijdens de eerste 6 manches terwijl Loeb al 4 overwinningen op zak had. Na de opgave door een sortie in Cyprus, waar de wagen volledig opbrandde, verbrak Prévot de samenwerking met Duval.

Citroën had François Duval vóór Cyprus gewaarschuwd dat hij het team veel punten kostte, maar zijn sortie in Cyprus was de druppel voor zowel het team als bijrijder Stéphane Prévot, die categorisch weigerde om in de toekomst naast de Waal te zitten. Citroën besloot om Duval even aan de kant te zetten en, ironisch, te vervangen door Carlos Sainz, het idool van Dudu.

“Francois nam mijn advies niet meer op,” begon Prévot. “Hij heeft altijd moeite gehad om te rijden en tegelijkertijd naar notities te luisteren. Ik moet in de gaten houden wat hij met zijn handen en voeten doet om te controleren of hij doet wat ik hem zeg te doen.” vertelde Stéphane Prévot aan Eurosport. “Alles was in orde gedurende twee jaar bij Ford omdat hij mijn advies accepteerde,” voegde hij eraan toe, “maar ik heb gemerkt dat hij sinds het begin van het seizoen alleen met zijn hoofd rijdt.”

Duval, die later toegaf dat zijn wens om Loeb te volgen een belangrijke rol speelde in zijn reeks ongevallen, reageerde door zijn bijrijder de schuld te geven van een gebrek aan vertrouwen in zijn kunnen, en klaagde dat zijn advies zijn aantekeningen belemmerde. “We werkten niet goed samen”, zei Duval. “Stéphane is al bang sinds de sortie op Monte Carlo. Hij zei altijd, ik tussen de ‘notes’ door, dat ik mijn voet van de gas moet halen, dat hoorde ik de hele tijd en het komt de concentratie zeker niet ten goede.”

Na twee manches bood Citroën Duval een tweede kans en hij greep deze aan met een consistente reeks puntenscorende resultaten, waaronder een aantal podiumplaatsen. De ervaren Sven Smeets, voormalige copiloot van Freddy Loix, nam de nota’s voor zijn rekening. Het hoogtepunt kwam uiteindelijk tijdens de seizoensafsluiter in Australië, waar veel van zijn concurrenten uitvielen. Hierdoor kon Duval met een degelijk optreden de overwinning behaalde. De eerste WK-rally overwinning van een Belgische rallyrijder.

2006 – Privé-rijder

In 2006 sloegen het Belgische Kronos Racing en Citroën de handen in elkaar en vormden een semi-fabrieksteam. Kronos Racing besloot François Duval niet op te nemen in hun team. Eigenlijk wilde geen enkel fabrieksteam de Waal in hun rangen.

Duval besloot niet bij de pakken te blijven zitten en reed een gelimiteerd programma als privé-rijder met een Skoda Fabia WRC geprepareerd door het Belgische First Motorsport. Een directe aansluiting bij de top was moeilijk te vinden met deze wagen. Al wist Dudu er wel respectabele resultaten mee te rijden. Hij eindigde in een aantal gevallen binnen de punten met een zesde plaats in Catalonië als beste resultaat. Buiten het WRC won hij overduidelijk de Condroz rally.

2007 – Het talent komt terug boven

Tijdens het ’07-seizoen besloot Duval om opnieuw met de Skoda Fabia WRC van First Motorsport uit te pakken. Al moest hij zijn seizoen heel vroeg afblazen door een gebrek aan sponsorgeld. Halverwege het seizoen nam Duval deel aan de WK manche van Duitsland, een rally waar hij keer op keer presteerde. Het gekozen wapen was een Citroën Xsara WRC geprepareerd door Kronos Racing.

Het was een kat-en-muis-spel met zijn voormalig teamgenoot Sebastien Loeb, die beschikte over de recentste WRC (de Citroën C4 WRC). Op de zesde proef nam Duval even de leiding, maar door een fout op koude banden verloor hij meer dan 15 seconden. De Waal kwam nog terug aankloppen bij Loeb maar kwam wedstrijdkilometers te kort om iets te kunnen forceren. Hierna reed Dudu de rally van Catalonië en Tour de Corse met dezelfde wagen.

Daarnaast won Duval de Rallye du Condroz-Huy met een abarth S2000 en kwam hij tweede in de Rallye de Wallonie in een Porsche.

2008 – Het ongeluk

Duval maakte een terugkeer achter het stuur van een Works Ford Focus RS WRC. François zou oorspronkelijk enkel ingezet worden op de asfalt manches. Dit wilde zeggen dat hij startte in de Monte Carlo. Hier werd zijn talent nogmaals bewezen, Wilson was opnieuw onder de indruk van de kwaliteit van Duval na een lang gevecht met de Subaru van Chris Atkinson.

Pas na de tweede seizoenshelft keerde Duval terug naar het WK. Duitsland was de volgende manche, samen met zijn vaste copiloot Patrick Pivato eindigde hij derde algemeen en bestgeplaatste Ford-rijder. Tijdens de Rally van Duitsland brak Gianluigi ‘Gigi’ Galli zijn been. Hierdoor kreeg Duval de kans om de resterende WK-rally’s van Galli over te nemen.

Er kwam een nog grotere verrassing voor de Waal toen hij voor de asfaltrondes in Catalonië en Corsica gepromoveerd werd naar het fabrieksteam waar hij Jari-Matti Latvala mocht vervangen. Latvala werkte net als François Duval in 2005 een teleurstellende reeks af. Hierdoor werd de Fin voor twee manches aan de kant geschoven voor Duval.

François nam de kans met beide handen vast en reed in Catalonië naar een vierde plaats en hij parkeerde hij de Ford op het onderste schavotje tijdens de Tour de Corse. Hiermee bracht hij 11 punten op voor het BP Ford Abu Dhabi WRT team.

Tijdens de Japanse WK manche ging het duo Duval – Pivato zwaar van de baan. Patrick Pivato liep hierdoor zware breuken op aan het bekken, scheen- en kuitbeen. In het ziekenhuis werd er een zware inwendige bloeding opgemerkt terwijl er niet genoeg donorbloed van zijn bloedgroep beschikbaar was. Gelukkig boden enkele collega’s uit het rallymilieu zichzelf aan om bloed te doneren. Na enkele dagen in een kunstmatige coma werd Pivato wakker met zijn vrouw en François Duval aan zijn zijde.

Zwaar onder de indruk van het ongeval liet Duval weten dat hij de rallysport voor bekeken liet. Maar op aanvraag van Pivato kondigde de Waal aan dat hij zou deelnemen aan de laatste manche van het WK in Groot-Brittannië.

2009 – België

Ondanks de mooie resultaten keerde Duval niet terug naar Ford in 2009. Hij besloot enkele wedstrijden in België af te werken. Hij won de Wallonië, gaf op in Ieper (sortie in de eerste bocht van de rally?!) en werd tweede in de Legend Critérium Bianchi Historic Rally.

2010 – De aankondiging

In maart 2010 kondigde François Duval aan te stoppen als actief rallyrijder. Hij nam sindsdien deel in andere disciplines binnen de autosport. Daarnaast zagen we hem hier en daar opduiken in rally’s zoals de Escort Rally Special, Legend Boucles à Bastogne en Rallye du Condroz-Huy om er enkele op te sommen.

Hieronder vind je enkele livery’s door Vanuf Art Design

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Een reactie achterlaten

Back to top button