VAS | Verslag

Short Rally Kasterlee | Het wedstrijdverloop

Het werd regenachtig en kil voor de Short Rally van Kasterlee. Voor deze eerste post-Corona editie van het evenement mochten uiteindelijk 72 deelnemende wagens aanschuiven.

Eén klepper van formaat kon men al gelijk schrappen, Martijn Van Iersel kreeg van bij aanvang motorproblemen met de Hyundai R5. Niels Reynvoet liet het niet aan zijn hart komen en pakte met de Skoda Fabia R5 de besttijden in de eerste lus. Dit gebeurde voor een gemotiveerde Patrick Snijers en de krachtige Porsche GT3.

En toen kwamen er bange momenten.

Daarna werd het wat hectisch voor de organisatie. Gaston Vaes, bijgestaan door co Machiels Brent, reed zijn Opel Kadett GT/E tegen een boom. Eens dat oponthoud uit de weg was, zagen de talrijke toeschouwers Patrick Snijers naar de leiding gaan. Lang duurde het feest niet want op KP4 nam Reynvoet alweer over. Voor de organisatie ging de kalvarietocht verder, de Lancer Evo van Johnny Poelmans en Thomas Driesen belandde in de gracht en vlak daarna raakte de Citroën Saxo van Massimo Delaere en Mathias Bruggeman een boom en een paal voordat ook zij in
de gracht rolden. Het bevrijden van de co-piloot nam enige tijd in beslag. Beide ongevallen waren een reden tot bezorgdheid.

Jo Muylle - Sandra Vossen Renault Clio RSR Rally5
Jo Muylle – Sandra Vossen Renault Clio RSR Rally5

Ondertussen bleef de druilregen aanhouden, werden de wegen alsmaar gladder en kregen de krachtige Porsches en BMW machines zonder vierwielaandrijving het steeds moeilijker. Niels Reynvoet ging, na een geannuleerde KP5, definitief naar de leiding en stond die dan ook niet meer af. Patrick Snijers had meer dan voorsprong genoeg om de tweede plaats te vrijwaren. Achter deze toppers, die nergens anders dan vooraan werden verwacht, werd het veel interessanter. De derde plaats ging immers redelijk onverwacht naar Andy Heyrick, met co Didier Grunewald op de Subaru Impreza. Heel wat mensen keken de ogen uit naar de Ford Escorts van Bob Kellen en Nathalie Hoffman
en het exemplaar van de Ieren Wesley Patterson en Johnny Baird. De heren toonden zich geregeld bij de top, wat menigeen verbaasde. Er dient uiteraard gezegd dat deze Escorts natuurlijk “Millington” wagens waren, met de krachtige opgevoerde motoren en sequentiële versnellingsbakken. Zij kwamen even de benen strekken voor ze het volgende weekend in Roeselare starten en gingen vol overgave in de aanval. Het leverde hen de spektakelprijs op.

Zeker nog te vermelden is de zesde plaats van Serge Vervondel, met co Erik Van Beneden op de Lancer Evo. Hij was de eerste thuisrijder, een “Titanieker” dus, en won de eerste uitgave van de wisselbeker “Kris Peeters”.
Geven we nog mee dat er weer geen kruid gewassen stond tegen de overmacht van Stefaan Tjoens en Greet Passchyn op de Evo X in Divisie 1-2. De ervaren Bert Swerts, met Benjamin Vanaerschot op de Opel Manta, won het Historics gedeelte van deze wedstrijd en meteen ook de Divisie 4 Oldtimer. De winnaar van de Divisie 5 Youngtimer vinden we op de 29ste plaats, Lambert Glenn en Kristof Vanoverberghe op Opel Kadett E.

Bart Schoenaers en Dafné Switten Opel Corsa A GSi
Bart Schoenaers en Dafné Switten Opel Corsa A GSi

Wisselbeker Kris Peeters

De Titanic rijder die driemaal achter elkaar deze beker wint, mag hem mee naar huis nemen. De nagedachtenis van Titanic bezieler en steunpilaar Kris Peeters, die vorig jaar helaas overleed, wordt zo levendig gehouden.

Jan Pannekoecke

RallyFan: 🇧🇪 Debackere M | 🇧🇪 Loix F | 🇧🇪 Vanneste D # ❤️ WRC | ERC | BRC | VAS | FFSA | KNAF | Historic # ❤️ TAC | Renties Ypres Rally | ConXion Omloop van Vlaanderen | Rallye du Condroz-Huy | Station Le Seau Monteberg Rally | Rally van Staden | Legend Boucles à Bastogne | Historic Rallys # Fotograaf & Reporter van "MijnRally.be" & "Rallyfotos.be"

Een reactie achterlaten

Back to top button