RecceWRC
Trending

Recce – Toyota Gazoo Racing WRT | WRC Rally de Portugal 2021

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Recce#4-Toyota Gazoo Yaris WRC met nieuwe motor kijkt uit naar Portugese gravel ..

Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team en de Yaris WRC zijn klaar om een ​​vierde uitdaging aan te gaan in evenveel evenementen wanneer de Rally de Portugal op 20 en 23 mei de eerste gravelronde van het seizoen 2021 organiseert.

2021 Yaris WRC
2021 Yaris WRC

Na een een-tweetje op het laatste evenement in Kroatië leidt Toyota Gazoo zowel het constructeurskampioenschap als het rijdersklassement, waar Sébastien Ogier de eerste plaats inneemt na twee overwinningen in de eerste drie rally’s van het seizoen. Elfyn Evans staat derde, 10 punten achter zijn teamgenoot, en Kalle Rovanperä vijfde, binnen 22 punten van de leider. Opnieuw zal Takamoto Katsuta achter het stuur zitten van een vierde Yaris WRC in Portugal als onderdeel van het TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge Program, dat wil voortbouwen op drie opeenvolgende top zes finishes.

Het team gaat door met de ontwikkeling van de Toyota Yaris WRC tijdens zijn vijfde wedstrijdseizoen en na een update van het aerodynamische pakket van de auto die debuteerde in Kroatië, zal in Portugal een nieuwe motor worden geïntroduceerd met verbeteringen in vermogen en betrouwbaarheid.

Na evenementen op ijs, sneeuw en asfalt tot nu toe dit seizoen, markeert Portugal de eerste in een reeks opeenvolgende evenementen op gravel. Terugkerend naar de kalender nadat de 2020-editie was geannuleerd te midden van de coronaviruspandemie, vindt de rally plaats in Matosinhos aan de rand van de op een na grootste stad van het land, Porto, en wordt gekenmerkt door snelle maar technische wegen. Het oppervlak is in het begin meestal zacht en zanderig en biedt beperkte grip voor degenen die de weg openen, maar kan bij de tweede passage vaak rotsachtig en kronkelig worden.

De rallyroute is vergelijkbaar met de laatste rit in 2019, te beginnen met de ceremoniële start in de stad Coimbra op donderdagavond. Vrijdag heeft een lus van drie etappes in het nabijgelegen Arganil-gebied die twee keer moet worden gereden zonder een middagservice. Voordat we naar het noorden terugkeren voor de Lousada superspecial die de dag afsluit, is er voor het eerst in 20 jaar een terugkeer naar Mortágua. Zaterdag concentreert zich op het Cabreira-gebergte ten noordoosten van Porto voor een lus van drie etappes aan weerszijden van de service, voordat een nieuwe straattest langs de monding van de rivier de Douro de dag afrondt. In totaal vijf etappes voltooien de rally op zondag, inclusief twee passages van de terugkerende Felguieras-test en de beroemde Fafe, die gastheer is van de Power Stage.

Quotes:
Jari-Matti Latvala (Team Principal Toyota Gazoo)

“Na ons sterke resultaat op asfalt in Kroatië, zijn we nu klaar voor de eerste van een aantal evenementen op gravel. Over het algemeen kan in Portugal het zanderige oppervlak van de etappes het ’s ochtends behoorlijk glad maken voor de eerste auto’s. In de namiddag is de grip hoger, maar het kan ook veel ruiger zijn, en we hebben eerder gezien hoe uitdagend dit kan zijn voor de auto’s en voor de banden. Voor Seb zou het erg veeleisend kunnen zijn om als eerste auto op weg te zijn als leider in het kampioenschap, maar ik weet dat hij zal proberen er het beste van te maken. Elfyn is op een iets betere plek, terwijl Kalle waarschijnlijk in de sterkste positie van de drie zal staan ​​om de andere piloten uit te dagen. Het team testte een paar weken geleden in Portugal, werkend met de nieuwe harde en zachte compoundbanden van Pirelli en probeerde de beste afstelling voor de auto te vinden. Nogmaals, het wordt interessant om te zien hoe alle teams zich aanpassen aan de uitdaging, maar ik ben ervan overtuigd dat we het goed kunnen doen.”

Sébastien Ogier / Julien Ingrassia
Sébastien Ogier / Julien Ingrassia

Sébastien Ogier (Driver car 1)
“Het is geweldig om terug te gaan naar Portugal. Het is voor mij persoonlijk één van de meest bijzondere rally’s: het was waar ik mijn eerste WRC-overwinning behaalde in 2010, en sindsdien hebben we ook verschillende overwinningen behaald. Portugal is ook een land met een enorme passie voor motorsport en vooral voor rallysport, en we hebben daar altijd fantastische ondersteuning. Deze keer weten we dat we waarschijnlijk te maken zullen krijgen met zware omstandigheden bij het openen van de weg, maar Portugal is een plek waar het in deze tijd van het jaar kan regenen, en dat is altijd waar je op hoopt in deze situatie. We hadden eigenlijk behoorlijk natte omstandigheden tijdens mijn testdag voorafgaand aan het evenement. Het betekent dat ik nog niet zo vaak met de nieuwe Pirelli-gravelbanden in droge omstandigheden heb gereden, en we weten dat slim zijn met de bandenkeuze en ze zo goed mogelijk beheren een belangrijk onderdeel van deze rally zal worden.”

Elfyn Evans / Scott Martin
Elfyn Evans / Scott Martin

Elfyn Evans (Driver car 33)
”Portugal is altijd een leuk evenement en ik kijk er naar uit om daar terug te gaan voor de eerste gravelrally van het jaar. We hebben vier zeer verschillende evenementen gehad om het seizoen te beginnen en bijna vier verschillende ondergronden om mee te kampen. Net als bij de vorige rondes zullen we in Portugal weer wennen aan de nieuwe banden. Alles voelde goed in de test voorafgaand aan het evenement, maar een overweging is dat we tijdens de rally niet zoveel zachte banden zullen gebruiken als in voorgaande jaren, en dat zou van invloed kunnen zijn op hoe we onze bandenkeuzes tijdens het weekend maken. Het is al een tijdje geleden sinds de laatste gravelrally op Sardinië vorig jaar, dus het is moeilijk te voorspellen hoe het zal verlopen, maar we zullen er zijn om ons uiterste best te doen, zoals altijd.”

Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen
Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen

Kalle Rovanperä (Driver car 69)
“Na onze opgave in Kroatië was het fijn om een ​​paar dagen later weer in de auto te zitten voor onze pre-event test in Portugal. Het kostte eigenlijk wat tijd om weer in het ritme te komen – alleen omdat het zo lang geleden was dat ik voor het laatst op gravel had gereden. Al met al vertrok ik met een goed gevoel vanuit de auto en vanuit de nieuwe gravelbanden. Ik ben opgewonden om naar Portugal te gaan en weer op gravel te strijden. Ik denk dat het een evenement is dat me heel goed kan liggen, en ik heb er de laatste keer dat ik er was in 2019 van genoten en we hebben onze categorie gewonnen. Na Kroatië denk ik dat mijn aanpak wat verstandiger zal zijn, maar hopelijk kunnen we meteen een goede snelheid vinden en vechten voor een goed resultaat.”

Map Rally de Portugal 2021

Enkele video’s van de PET Toyota Gazoo Racing WRT

Foto
Toyota Gazoo Racing
Bron
Toyota Gazoo Racing

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button