NieuwsWRC

Vooruitkijken naar spannende ontwikkelingen in 2022

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Yves Matton – Q & A

MATTON Yves, FIA Rally Director, portrait during the 2021 Ypres Rally Belgium, 8th round of the 2021 FIA WRC, FIA World Rally Championship, from August 13 to 15, 2021 in Ypres, Belgium – Photo Grégory Lenormand / DPPI

Hoe tevreden bent u met wat er tot nu toe is bereikt, met de start van het nieuwe, op hybride gebaseerde WRC over een paar maanden?

“Ik heb alleen maar positieve feedback over wat we met de voorschriften van de fabrikanten gaan bereiken. We zitten nu volop in de testfases en bereiden ons voor op de volgende grote stap, de homologatie van de auto’s. We wisselen voortdurend uit met de fabrikanten om ze allemaal op één lijn te krijgen en klaar te maken.”

Kunt u een beeld geven van het belang van het Rally1-tijdperk om de voortdurende deelname van fabrikanten aan de top van de sport te verzekeren?

“Zonder dit soort technologie kunnen fabrikanten het FIA World Rally Championship niet als marketingtool gebruiken. Als het niet iets is waar ze op kunnen bouwen, heeft het geen zin om er geld in te investeren, zo simpel is het. Deze wijziging in de regelgeving maakt de serie ook relevant voor de automarkt.”

Het testen is de afgelopen weken intensief geweest. Hoe is het in het algemeen gegaan?

“Bij nieuwe auto’s heb je altijd wat problemen en moet je wat finetunen, maar de feedback van de fabrikanten lijkt na een flink aantal intensieve tests positief. De teams hebben veel getest op verschillende ondergronden en er zijn geen belangrijke onderwerpen op tafel gekomen die ons in twijfel zouden kunnen trekken dat de auto’s niet klaar zullen zijn voor de Rallye Monte-Carlo.”

Een nieuwe reeks reglementen biedt een nieuwe kans om opnieuw te focussen op veiligheid, dus hoe zou u het veiligheidsniveau van Rally1-auto’s beoordelen?

“De Rally1-auto’s zijn sterk verbeterd op het gebied van veiligheid en nooit eerder hebben we zoveel werk aan veiligheid kunnen doen, of het nu gaat om de crashtests of het ontwerp van de veiligheidscel. De veiligheid van de auto’s staat op een zeer hoog niveau.”

Zullen fans kunnen genieten van hetzelfde niveau van spektakel dat ze nu kunnen ervaren?

“Wat fans zullen zien, lijkt erg op wat ze vandaag zien: de vorm van de auto en het gedrag van de auto zullen erg op elkaar lijken, evenals het geluid. Als je in meer detail kijkt, zul je zeker zien dat een deel van de aerodynamica zal worden vereenvoudigd, maar globaal zal de Rally1-auto lijken op de huidige World Rally Car.”

De introductie van hybride technologie maakt toch deel uit van een breder duurzaamheidsplan?

“We zetten wereldwijd een enorme stap richting duurzaamheid en hybride is daar onderdeel van. In 2022 introduceren we duurzame brandstof en manieren om het servicepark op een duurzame manier van stroom te voorzien. Dit wordt weer een grote mijlpaal op het gebied van duurzaamheid en maakt deel uit van onze 360°-duurzaamheidsvisie voor het WRC.”

De WRC-kalender van 2022 werd bevestigd door de World Motor Sport Council en suggereert een terugkeer naar de normaliteit?

“We komen niet tot de strategie die vóór de crisis door de World Motor Sport Council werd goedgekeurd, maar we komen in ieder geval terug op het niveau van vóór de pandemie. In het tweede deel van het jaar zullen we hopelijk terug zijn op een normale kalenderaanpak.”

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button