ERCNieuwsWRC

WRC 2022 Rally1 … Nieuw tijdperk .. nieuwe regels en technieken!

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

FIA-Beslissingen

Verplichte HEV-zones voor Rally1-auto’s

Road book detail during the 2019 WRC World Rally Car Championship, Rally of Germany from August 22 to 25th, at Bostalsee – Photo Paulo Maria / DPPI

Ze zullen worden aangelegd in de buurt van serviceparken en ceremoniële startplaatsen op alle manches van het WRC en vereisen dat Rally1-ploegen in volledig elektrische modus rijden over een gespecificeerde route, die in het roadbook zal worden gemarkeerd.

Volledig elektrisch kunnen rijden is een belangrijk onderdeel van de nieuwe generatie Rally1-auto’s en de verwachting is dat deze mogelijkheid zo vaak mogelijk zal worden getoond.

De HEV-zones variëren in afstand, rekening houdend met de lokale omstandigheden. De locatie en afstand van elke HEV-zone wordt overeengekomen tussen de organisator van het evenement en de WRC-promotor en geratificeerd door de FIA.

Elke bemanning die het roadbook niet volgt, wordt gemeld aan de stewards. Als een bemanning echter door een technisch probleem niet de volledig elektrische modus kan gebruiken, moeten de FIA ​​Technisch Afgevaardigde en de FIA ​​Sportief Afgevaardigde worden geïnformeerd voordat de bemanning de aangewezen HEV-zone betreedt, en er zal nog steeds een statusrapport worden ingediend bij de stewards voor mogelijke actie afhankelijk van de aard van de storing.

WRC gaat WEC-geïnspireerde voertuigidentificatie toepassen

Nieuw voor 2022 FIA World Rally Championship Rally1-machines, uitgerust met plug-in hybride systemen, zijn voorzien van visuele identificatie geïnspireerd op het FIA World Endurance Championship.

Vanaf volgend seizoen zullen de nieuwe grafische elementen die in de top van de sport worden gebruikt, rode “HY”-letters op een witte achtergrond naast het voordeurpaneel staan, evenals een rode – in plaats van zwarte achtergrond – voor het wedstrijdnummer.

Deze aanduiding stelt officials en fans in staat om de “hoogspanningsvoertuigen” te onderscheiden van de conventioneel aangedreven auto’s die vanaf volgend seizoen aan hetzelfde evenement deelnemen.

De onderscheidende identificatie van het WEC wordt gebruikt sinds het debuutseizoen van het kampioenschap in 2012.

AI-Veiligheidscamera’s voor de WRC in 2022

De veiligheid bij FIA World Rally Championship-evenementen zal in 2022 verder worden verbeterd met de introductie van AI( Artificial Intelligence)-technologie in de Rally1-categorie.

Michele Mouton, portrait with new camera system in the Safety Delegate car during the 2021 Acropolis Rally Greece, 9th round of the 2021 FIA WRC, FIA World Rally Championship, from September 9 to 12, 2021 in Lamia, Greece – Photo Nikos Katikis / DPPI

Met de financiële steun van het FIA Innovation Fund, zullen de FIA ​​Artificial Intelligence Camera’s (AISC) vanaf volgend seizoen in alle Rally1-auto’s worden gemonteerd, waarvan het gebruik wettelijk verplicht is.

Ondertussen wordt de naar de bemanning gerichte hogesnelheidscamera (HSC) die momenteel in alle Priority 1-auto’s wordt gebruikt, nu aanbevolen in plaats van verplicht.

Herziening Power Stage punten voor WRC2

Het systeem van bonuspunten dat wordt uitgedeeld aan de snelste WRC2-teams op de Power Stage wordt gewijzigd voor 2022.

Waar voorheen de snelste vijf WRC2-piloten punten konden scoren op de slot-KP, zal enkel de top3 nog punten kunnen scoren!

Vanaf 2022 zullen enkel de snelste drie piloten punten scoren op een aflopende schaal van 3-2-1.

Dat komt omdat de piloten die zijn geselecteerd voor de live tv-uitzendingen van de Power Stage, door hun vroege startpositie benadeeld zijn tov hun rivalen die later de PowerStage rijden.

Daarom was men het erover eens dat de huidige scoreschaal te veel ongelijkheid creëert omdat de piloten in WRC2 niet onder dezelfde omstandigheden strijden.

Europe-only schema voor WRC2-teams goedgekeurd

Voorheen moesten teams deelnemen aan één evenement buiten Europa. Aangezien er echter geen in aanmerking komende WRC2-teams deelnamen aan de Safari Rally Kenya én aangezien Rally Japan dit jaar niet doorgaat, is de vereiste om aan één rally buiten Europa deel te nemen om in aanmerking te komen voor de titel, verwijderd.

Nieuwe auto, zelfde formaat voor FIA Junior WRC

De komende drie seizoenen zal de nieuwe generatie Ford Fiesta Rally3 van M-Sport Poland de bestaande Fiesta Rally4 als basisauto vervangen.

Deze wijziging betekent ook dat de Junior-categorie van het WRC voor het eerst gebruik zal maken van rallywagens met vierwielaandrijving.

Als gevolg hiervan zal het Junior WRC3-kampioenschap vanaf 2022 het WRC3 Junior-gedeelte van de FIA ​​Rally Sporting Pyramid vormen, parallel aan de WRC3 Open-categorie, die voor elk type Rally3-auto is, maar waarvoor geen maximale leeftijdslimiet geldt.

De Junior WRC-kampioen 2022 zal als prijs – in 2023 – op vier Europese manches van de WRC3 mogen deelnemen in een Fiesta Rally2.

Klassenstructuur voor FIA Regional Rally Championships gestroomlijnd

Om de FIA ​​Rally Sporting Pyramid binnen zowel het FIA European Rally Championship als het FIA World Rally Championship verder te benadrukken, zijn nieuwe titels gecreëerd en klassestructuren gestandaardiseerd.

Vanaf 2022 zijn er titels voor piloten en co-piloten die strijden in Rally3-auto’s (RC3) in ERT3, MERC3, ARC3, APRC3, NACAM3 en CODASUR3.

De titels voor piloten en bijrijders van Rally4- en Rally5-auto’s (RC4 en RC5) in ERT4, MERC4, ARC4, APRC4, CODASUR4 worden gestandaardiseerd, terwijl er een NACAM4-titel wordt gecreëerd.

Er zullen ook gestandaardiseerde titels zijn voor piloten onder de 26 jaar die deelnemen in een Rally4- en Rally5-auto’s (RC4/RC5) in ERT4 Junior en MERC4 Junior. Een NACAM4 Junior-titel is nieuw voor 2022.

De ARC2- en MERC2-titels voor piloten en bijrijders in Groep NR4-auto’s blijven in 2022 vanwege de grote vraag van deelnemers. De ARC Junior- en APRC Junior-titels zijn voor piloten van 28 jaar en jonger die in een auto van een willekeurige groep zijn ingeschreven.

De wijzigingen zouden er moeten voor zorgen dat de FIA ​​Regional Rally Championships gemakkelijker te volgen zijn en daardoor aantrekkelijker zullen worden, terwijl ook de kampioenschapsnamen overeenkomen met de nummering van klassen en auto-groepen.

Lokaal onderhoud van brandblussers

Fabrikanten van brandblussers hebben een netwerk van door de fabrikant goedgekeurde serviceagenten voor brandblussers om hun systemen te onderhouden. Piloten kunnen hun blussysteem onderhouden via deze erkende brandblusservicecentra in hun eigen land of door de fabrikant. De service via een lokaal geautoriseerd servicecentrum voor brandblussers maakt het mogelijk om verzendkosten te vermijden of om niet te moeten investeren in een tweede systeem, die beide onbetaalbaar kunnen zijn.

Momenteel moeten brandblusinstallaties om de twee jaar worden onderhouden. In sommige landen heeft de fabrikant van de brandblusser mogelijk geen erkend servicecentrum voor brandblussers, met als gevolg dat de procedure om hun brandblussystemen te onderhouden niet alleen tijdrovend maar ook duur is vanwege de bijbehorende verzendkosten en moet investeren in een tweede systeem, terwijl het primaire systeem in onderhoud is.

Nu zullen ASN’s worden uitgenodigd om contact op te nemen met de veiligheidsafdeling van de FIA ​​om de relevante fabrikant van brandblussers te benaderen en het bestaan ​​van een erkend servicecentrum in hun land of in de buurt vast te stellen. Dit zorgt ervoor dat het onderhoudswerk correct wordt uitgevoerd, maar tegen lagere kosten voor de piloot.

30 FRANCESCHI Jean-Baptiste (FRA), GORGUILO Anthony (FRA), TOKSPORT WRT, Renault Clio, action during the 2021 FIA ERC Rallye Serras de Fafe e Felgueiras, 6th round of the 2021 FIA European Rally Championship, from October 1 to 3, 2021 in Fafe, Portugal – Photo Grégory Lenormand / DPPI

Jo Huyghe

RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 - Greg.+Ch.Munster🇧🇪 - K.Rovanperä🇫🇮 ~ ❤️ WRC+Rally ~ 💙 🚵‍♂️✈️🎥 ~ Reporter MijnRally.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button