WRC | Verslag

WRC Ypres Rally | Herreman Arnold & Jean Paul en Herreman Harold & Van Oost Hugues

Een goede week voor de start van de rally ontving mijn vader (Arnold) een telefoontje van de RACB om te melden dat de regelementen waren veranderd en dat de wagens 100% moest voldoen aan de FIA homologatie. In een zeer korte tijd moesten we nog een extra FIA tank en brandblusser installeren in de Abarth Assetto Corse. Bij onze wagen, de Abarth R3T, bleek dit al in orde te zijn.

Via R-Tech kwamen we in contact met Cantraine Motorsport uit Doornik, die gespecialiseerd is in Italiaanse racewagens. Met hun hulp konden we in 3 lange dagen de extra tank plaatsen volgens de homologatie van de wagens. (De FIA tank moest volgens de homologatie fiche benzine doorgeven aan de standaard tank)

Op donderdag ochtend vond de technische keuring plaats in garage Lagrou. Met veel vertrouwen stapten we de keuring binnen omdat alles volgens het boekje was uitgevoerd. Al snel bleek dit niet het geval te zijn. De R3T zijn brandblusser lag op 25 cm van de carrosserie ipv 30 cm, de kabelboom van de wagen lag tussen de carrosserie en de rolkooi wat volgens de FIA binnen de rolkooi moet liggen. Allemaal zaken die wel op te lossen vielen tegen de herkeuring op vrijdag.

Arnold Herreman - Jean-Paul Herreman Fiat Abarth Assetto Corse
Arnold Herreman – Jean-Paul Herreman Fiat Abarth Assetto Corse

De R3T was dus afgekeurd op kleinere zaken. Daarna kwam de Assetto Corse van mijn vader aan de beurt. Een circuit wagen die werd omgebouwd tot rallywagen. Alles bleek daar te kloppen enkel de namen waren 2mm te klein. Net voor het overhandigen van onze fiche met aanpassingen kwam een jonge gast van de RACB zich nog eens moeien en merkte op dat de standaard tank er nog inzat, wat volgens de homologatie zo hoort te zijn. Plots stond 3 man van de FIA rond onze wagens om ons er op te wijzen dat dit niet mocht. We waren stom verbaasd. Gevolg? Beide wagens afgekeurd en het bos door de bomen niet meer zien.

Terwijl wij de herkenningen van de vrijdag hervatten begon ons team van mecaniciens tegen de middag aan de klus. Toen wij in de werkplaats aankwamen rond 16u om hulp te bieden hadden ze al een groot deel van de Assetto Corse kunnen doen. Uiteindelijk zijn we die nacht tot 1u30 bezig geweest en om 5u herbegonnen om de wagens te laten voldoen aan het aangepaste FIA reglement. Vermoeid stonden we de vrijdag om 9u opnieuw paraat aan de technische keuring met een tiental andere wagens. Opnieuw werden we afgekeurd door kleine zaken die de dag voordien niet vermeld waren. We kregen een uitstel van ongeveer 1 uur om het in orde te brengen. Samen met de Porsche van Wouter Muylle die ook opnieuw was afgekeurd begonnen we er opnieuw aan. Zoals Wouter zei: “was m’n B&B nog niet volledig betaald was ik hier al weg”, een goede omschrijving van hoe de FIA met ons voeten rammelde. Uiteindelijk konden we alles in orde brengen en volgende een zucht van opluchting en een applaus van alle teams die nog zaken op orde aan het brengen waren. De rally kon beginnen!

Arnold Herreman - Jean-Paul Herreman Fiat Abarth Assetto Corse
Arnold Herreman – Jean-Paul Herreman Fiat Abarth Assetto Corse

De vrijdag middag startte goed voor beide wagens en zeker voor mijn vader en nonkel (Jean-Paul) die voordien nog niet hadden gereden met de wagen en zeer mooie tijden klokte. Al na 3 klassementsproeven hadden we door dat het een moeilijke wedstijd zou worden met enkel de FIA – tank van slechts 30L. Beide wagens vielen in gaten, doordat de benzine niet doorkwam. Tijdens de verbinding richting servicepark na de vierde proef viel mijn vader zonder benzine. Hij moest gesleept worden tot aan een benzine station wat hem een straftijd van ongeveer 15 minuten opleverde. Na de eerste lus stonden Hugues en mezelf eerste in de klasse NCE met de Abarth R3T, voor de Subaru Impreza van Ruben Wostyn en Steven Ramboer. Zij vielen jammer genoeg uit tijdens de eerste proef van de 2de boucle. Zo ontstond er wel een leuke strijd tussen vader en zoon voor plaats 1 en 2 in de klasse, voor het vervolg van de rally.

De zaterdag verliep zonder problemen voor beide wagens. En de Abarths wisselden elkaar constant af van snelste tijden in de klasse.

Harold Herreman - Hugues Van Oost Fiat Abarth 500 R3T
Harold Herreman – Hugues Van Oost Fiat Abarth 500 R3T

Op zondag mochten we ons verwachten aan een zeer lange verbinding richting Spa. We kregen 3 uur en 10 minuten om deze verbinding te rijden. Tijdens de verkenningen hadden we er 4 uur over gedaan dus, we wisten dat we niet mochten treuzelen. Uiteindelijk hadden we slechts 4 minuten over aan de TK. Veel van onze reisgezellen waren te laat, waardoor er een heel onlogische volgorde ontstond voor de proeven op zondag rond Spa.

Wij keken wel uit naar de proeven op zondag op en rond het circuit. We kennen het circuit namelijk goed, doordat we er geregeld op racen in de circuit discipline. We reden ons eigen tempo zonder risico’s te nemen. Zo konden we rond 14u op zondag juichen, beide wagens hadden Ieper en een WRC manche uitgereden als 1ste en 2de in de klasse NCE!

Arnold Herreman - Jean-Paul Herreman Fiat Abarth Assetto Corse
Arnold Herreman – Jean-Paul Herreman Fiat Abarth Assetto Corse

We kijken terug op een stressvol maar vooral onvergetelijke eerste WRC ervaring! Met dank aan Nicholas van Alltec Seys die donderdag avond tot 22u paraat heeft gestaan voor het afhalen van stukken om de wagens aan de start te kunnen brengen en de grootste dank aan het service team: Christophe, Manu, Wino en Carl die de wagens tot in de nacht hebben klaargestoomd voor de ervaring van ons leven.

Op naar de volgende wedstrijden en dit keer zijn het:

7de Aarova Rally | 12-09-2021 | Oudenaarde
28ste 6 Uren van Kortrijk | 21-11-2021 | Kortrijk

Foto
Jan Pannekoecke
Bron
Persbericht

Jan Pannekoecke

RallyFan: 🇧🇪 Debackere M | 🇧🇪 Loix F | 🇧🇪 Vanneste D # ❤️ WRC | ERC | BRC | VAS | FFSA | KNAF | Historic # ❤️ TAC | Renties Ypres Rally | ConXion Omloop van Vlaanderen | Rallye du Condroz-Huy | Station Le Seau Monteberg Rally | Rally van Staden | Legend Boucles à Bastogne | Historic Rallys # Fotograaf & Reporter van "MijnRally.be" & "Rallyfotos.be"

Een reactie achterlaten

Back to top button