Rally van Ieper | 1965 - 2021 | door de ogen van

18e Ypres rally – 1982 | door de ogen van Guy Colsoul

Language: Dutch NL English EN French FR German DE

Opnieuw was er een grote variëteit aan kampioenschappen aanwezig in de kattenstad, naast het Belgisch internationaal kampioenschap, Europees kampioenschap en West Euro Rally cup was Ieper ook een manche voor het Nederlands open kampioenschap en de MG Metro Cup. Waardoor er toch 10 Nederlanders en 7 MG Metro 1300’s deelnamen.

25 juni 1982 omstreeks 18u10 werden de 129 wagens los gelaten op kp Dikkebus. De rally was opgedeeld in 2 etappes, etappe 1 begon in Dikkebus en eindigde in Reninge. Tijdens de eerste etappe werd er maar liefst 22 proeven gereden over een tijdspanne van 10 uren!

Bernard Darniche | 📷 Targa Florio Belgium

Drama, drama..

Al meteen was er drama te zien op de natte kp van Dikkebus, de Fransman Bernard Darniche moest noodgedwongen de prachtige BMW M1 van BMW France vroegtijdig parkeren met kapotte injectoren, Jimmy Mcrae krijgt al rap te maken met versnellingsbak problemen en de Engelsman Everett die zijn Vauxhall Chevette deelde met de getalenteerde Dany Colebunders moesten ook hun handdoek noodgedwongen in de ring werpen door een nokkenas die in 3 stukken brak.

Zanussi Andrea die aan het stuur zat van de nieuwe Lancia 037 werd door velen als de te kloppen man naar voor geschoven, al reed de Italiaan nog maar voor de derde maal met dit Group-B-monster. Ook de Fransman Chasseuil met de Ferrari 308 GTB was een geduchte kanshebber.

De Belgen moeten inboeten

De Belgen moeten al snel hun meerdere herkennen in de Italiaan en Fransmannen, Guy Colsoul in de prachtige Bastos Ascona 400 begint de wedstrijd wat afwachtend. Misschien iets te veel.. Droogmans hoopt op mooi weer en krijgt zijn vering niet goed afgesteld en ook Marc Duez voelt zich niet prima in de regen.

Terwijl de Italiaan zijn Lancia 037 Rally EVO1 beter en beter meester kon op de natte en vettige boerenwegen in en rond Ieper. Bruno Saby in de Renault 5 Turbo ambieerde een kop-positie en kreeg deze iets wat in zijn schoot geworpen nadat de stuurinrichting brak op de Ferrari van Chasseuil in Wijtschate, de zesde proef.

Hoe dieper de nacht de rijders kwamen hoe beter de Belgische top kwam. Marc Duez begon zich opnieuw te tonen op de ranglijsten, Guy Colsoul begint zich beter en beter te amuseren met de Ascona 400 en ook de Ford escort van Robert Droogmans zagen we steeds hoger en hoger eindigen na elke proef. Iets voor 02u30 zag alles nog rooskleurig er uit voor de Franse Bégiun.

De leider Bruno Saby verloor de controle over het stuur en rolde op z’n kop in een gracht op de kp van Kemmelberg. Ontmoedigd en verbolgen moest de Fransman na tijdsoverschreiding zijn rally staken. Waardoor Marc Duez gepromoveerd werd naar leider van de rally. Gevolgd door de Franse Porsche rijder Béguin die op zijn beurt de volgende proef moest opgeven door een gesmolten klep in de motor.

Guy Colsoul | 📷 Targa Florio Belgium

“Ik ben slecht begonnen, ik weet niet hoe het komt, ik was nerveus en het ging niet. Gelukkig sinds een paar ritten was het veel beter. Het is te zien aan de tijden ook, ik blijf doortrappen nu. Nu is het wat we moeten maken, het schuift goed het is dat wat we graag hebben.”

Aldus Guy Colsoul

Na 22 proeven, omstreeks 04u30 mochten de rijders de nodige rust nemen om fris en monter om 15u00 op de Zoning te starten. De carburateur en de gasstang werden vervangen van de Ascona 400 van Jimmy Mcrea. De wisselstukken werden genomen van de wagen van Henri Toivonen die ook in het Rothmans Opel Rally Team zit. Het team reed een 2de en 3de stand 14 dagen voor de rally van Ieper in de Arnold Clark Scottish Rally 1982.

Met zijn 305 Italiaanse paarden

Op de Zoning was de Italiaan de te kloppen man met zijn 305 Italiaanse paarden onder de rechter voet. Mcrea kon zich ‘the best of the rest’ noemen op zoning gevolgd door Droogmans, Colsoul en Duez.

Blijkbaar kon de motor deze 305 Turijnse paarden niet echt meester want de Italiaan moest ontgoocheld zijn rally staken op Hollebeke met een lekke cilinderkop dichting. Waardoor Droogmans na Duez de tweede plaats kon bezetten. Gevolgd door Guy Colsoul en Mcrea op een vierde plaats.

Een storing in de electriciteits-voorziening iets voor middennacht in de Ford Escort RS 1800 MKII van Droogmans bezorgde een podium plaats voor de vader van Colin en Alister Mcrea.

De top drie vochten de laatste 14 proeven nog super hard en wonnen elk om de beurt een proef waardoor er op het einde van de rally geen veranderingen werden gemaakt aan het klassement. Marc Duez wint met zijn Porsche 911 voor Guy Colsoul en Jimmy McRae.

Het was al van 1974 gelden dat een Belg deze internationale rally won toen was het Gilbert Staepelaere die met zijn Escort RS Pedro en de Franse fabriekspiloot bij Alpine Laurent klein kreeg.

Foto
Herman SelsTarga Florio Belgium
Bron
EWRC

Nick Pannekoecke

Oprichter en verantwoordelijke van MijnRally. Beginnend fotograaf - 📷 nick-pannekoecke.be

Gerelateerde artikelen

Een reactie achterlaten

Back to top button