12 oktober 2020 postte de Facebook-pagina van FM Rally APP dit bericht …. de rallywereld stond even stil.
Een Facebookbericht dat insloeg als een bom in een door “Corona-geannuleerd” rallyjaar.
The beginning
Het allereerste filmpje dat we terugvinden op de YouTube-pagina van FM RallyMovies – met momenteel bijna 3 miljoen views – was van de Omloop van Vlaanderen in 2011. Het jaar waar we Lietaer en Vanwijnsberghe zien strijden met de Ford Escort MKII. Een rally waar 11 WRC’s aan de start kwamen met onder andere Weijs jr. met de Subaru, Tsjoen met de Citroën C4 en Snijers met de Mini.
MR: Vanwaar de keuze om te starten met FM RallyMovies? Hoe zijn jullie in de rallysport ‘gerold’? MF:“Mijn vader en ik volgden sowieso al regelmatig rally’s. Het is pas toen er een camera werd gekocht, om zomaar wat filmpjes te maken, dat het enorm snel is gegroeid. Die groei is blijven aannemen tot wat het uiteindelijk is geworden.”
MR: Zag je het meteen zo groot zoals het geworden is? MF:“Nee, niet meteen. Ik denk ook niet dat je zoiets kan forceren. We hebben veel geluk gehad. Door samenwerkingen met het ene team, werd ik gecontacteerd door een ander team. Zo werd FM rallymovies gekender en steeg de vraag. Ik heb altijd geprobeerd in te zetten op naambekendheid en promotie. Dat zal ook wel iets geholpen hebben, maar je moet veel geluk hebben.”
Doordat FM RallyMovies zich specialiseerde in onboards en promovideo’s kreeg de jonge, maar enthousiaste Ieperling steeds meer vraag naar samenwerkingen. “Om kwaliteit te blijven garanderen, werd daarbij ook mijn vader ingeschakeld als tweede cameraman. Op die manier konden we nog meer verschillende beelden verzamelen.” vertelt Melvin.
Met maar liefst 15 jaaroverzichten in 2012, waaronder Taveirne, Vercruysse en Reynaert en ook grote namen als Loix, Snijers en van Parijs, was het duidelijk dat FM RallyMovies een correct, gedreven en passioneel team was.
Onboards, onboards, onboards …
59 onboard video’s werden gereleased in seizoen 2013. 59 onboard video’s van oa. Polle Geusens, Cornelis, Lietaer, de Bal, Van Woensel, Loix, Snijers, Verschueren, Tsjoen, Paddon, Matton en Loeb.
FM RallyMovies was ook gekend en geliefd bij andere ‘rally-media’. Zo kan Geert Louagie, RM Magazine, zich nog goed het gepuf en gezucht van vader Marnick herinneren. “Tijdens de Condroz rally van 2013 herinner ik me de klim te voet naar de eerste proef (normaal de shakedown aan de Cabanne) met vader Marnick al puffend en zuchtend om toch maar op tijd Sebastien Loeb te zien passeren… Normaal bestaat er hier een video van.” aldus Geert. Deze video bestaat wel degelijk, deze kunt u hier bekijken.
FM RallyMovies. 2013
“De samenwerking met Freddy Loix gaf ons niet alleen een extra boost, maar ook meer naambekendheid. Daardoor konden we elke rally wel met minstens één team samenwerken. Zo ontstonden er niet alleen heel wat mooie herinneringen, maar werd alles ook steeds professioneler.” schreef vader Marnick in hun afscheidsbericht op Facebook.
MR: Je vader sprak over de samenwerking met Loix, een super ervaring waarschijnlijk? MF:“Inderdaad, we werkten enkele jaren samen met Freddy Loix, de verantwoordelijkheid en professionaliteit die daarmee gepaard ging, bracht ook ons naar een hoger niveau. Dit zorgde ook voor meer naambekendheid wat tot nieuwe mooie samenwerkingen met (inter)nationale toppers heeft geleid. Op dat moment kwam er uiteraard wel wat stress bij kijken, alles moest steeds tot in de puntjes goed zijn. Er wordt namelijk meer en meer op onboardbeelden gerekend naar volgende wedstrijden toe, of zelfs tussen 2 boucles door om te zien waar halve secondes verloren gingen of om te vergelijken met de data van de wagens.”
“Ook voor andere projecten zoals de samenwerking met RTL Rally Report in Nederland, Future Stars ism de RACB of promovideo’s voor verschillende organisaties werden we geregeld gevraagd. In een tijd waarin sponsors vinden steeds moeilijker werd, was zo’n promovideo een mooie troef om voor te leggen. Nu, achteraf, zijn dit momenten die we heel hard koesteren.”
Foto: Facebook pagina FM RallyMovies.
Hierboven zien we Melvin aan het werk tijdens het maken van een promovideo voor de eerder vermelde Future Stars.
De rally zit in het bloed
Sinds 2014 kunnen we Melvin ook af en toe zien zitten in een rallywagen en dus niet enkel naast de rallywegen met een camera in de hand.
MR: Hoe ben je eigenlijk in het rechterzitje verzeild geraakt, naast best wel grote namen? MF: “De goesting om eens als co mee te gaan, werd echt aangewakkerd na een ritje in de Porsche 996 GT3 met Tim Van Parijs in 2013. Eind dat jaar ging ik mee met Bert Cornelis in de Opel Monza in Winnezeele. Daarna kwamen de eerste gesprekken om samen deel te nemen in de Rallysprint van de Monteberg 2014. We wonnen het historic gedeelte.
Bert was goed bevriend met Claude Bal, en dankzij het nodige budget zat ik een maand later al in de Evo X naast Bal in de ORC. Ik eindigde dat jaar naast Jimmy Taveirne in de 6 Uren van Kortrijk.“
Foto: Johan Debeck
“We hadden een goede klik en mijn school lag ook niet ver van zijn woonplaats.Dit maakte een samenwerking voor een volledig VAS seizoen als co mogelijk. Ik was amper 19 jaar.
In 2015 reden we enkele wedstrijden samen, won ik met Andy Lefevere de rallysprint van de Monteberg en vloog ik naast Sander Van Hoof in Staden. Maar de combinatie met school, FM rallymovies en zoveel wedstrijden als co was niet te houden. Daardoor besliste ik om vanaf 2016 wat op mijn stappen terug te keren.
Ik reed samen met Sander Van Hoof de TBR rallysprint en won in 2018 naast Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) opnieuw het historic gedeelte van de Shortrally van de Monteberg. Daarna werd de vervaldatum van enkele kledijstukken bereikt en heb ik de helm spreekwoordelijk aan de haak gehangen.
Ondertussen zijn er wel steeds gesprekken geweest om hier en daar deel te nemen. Deze gingen uiteindelijk niet door wegens te weinig tijd. Iets wat in de toekomst misschien wel weer eens mogelijk wordt. We zien wel.”
De FM rally APP
Naast de ‘normale’ rally video’s, onboardbeelden en promovideo’s zag de FM rally APP het levenslicht. De mobiele applicatie was uniek en werd een mooie aanvulling voor de video’s.
MR: Vanwaar de keuze om te starten met de FM rally APP? MF: “Dit begon als een schoolproject. Na wat verder nadenken, leek dit wel iets wat kon werken in de rallysport. Ondanks de grote kost om dit online te zetten, waagden we de sprong. Het eerste jaar werd meteen duidelijk dat dit wel echt een gat in de markt was. Je hebt wel een website van de organisatie, maar een mobiele APP op je gsm die alle info per rally bundelt, waar je snel alles terug kan vinden, bleek echt iets dat marcheerde. Met de cijfers die we konden voorleggen werd het heel wat makkelijker om nieuwe partners aan te trekken en onze naambekendheid te vergroten.”
Uit de hand gelopen hobby
“Zuid-Limburg 2017: Gietende regen en 3 rallyzotten samen op stap… Melvin FM rally App, Vincent Vilaracing en ikke (RM Magazine) naar het verre Gingelom. Een schrijnend tekort aan paraplu’s en een teveel aan modder maakten de dag steeds leuker… De foto illustreert de samenwerking tussen de diverse rallymedia om toch maar droog te blijven. Die paraplu’s liggen echter nog ergens te velde ..” vertelt Geert ons. “Jelle Vermeire besluit dan nog de graskant in te rijden en wij mochten helpen duwen…. Terwijl iedereen zei dat ie achteruit moest rijden, reed ie vooruit met een “slijkpak” tot gevolg.” (lacht)
Foto: Geert Louagie
“Het is altijd fijn om verschillende rally-media te zien samenwerken. Echter is jaloezie ook steeds dicht bij” vertelt Geert ons. “Verder heb ik nog vele herinneringen aan de keren we mekaar op de proeven zagen … en de vele keren toen we die “snotter” op het toenmalige autosportforums verdedigden tegen een bende jaloerse, achterbakse mensen die het succes van zo’n jonge gast (amper 15-16 jaar) kennelijk niet konden hebben …”. Een fenomeen dat jammer genoeg vaker voorkwam dan we wilden. Bedankt aan Geert en de vele andere die het wel opnamen voor jonge gasten zoals Melvin. Iedereen werkt tenslotte vrijwillig voor hetzelfde doel, werken aan de toekomst van de rallysport!
Na een lange periode waarin enkel vader en zoon achter de camera’s stonden, werd een derde persoon toegevoegd aan het succesvol team. “Ik ben zeer veeleisend maar Jelle had snel door hoe ik het liefst te werk ging en toonde meteen de professionele ingesteldheid die ons camerateam nodig had.” vertelt Melvin.
Foto: Facebook pagina FM RallyMovies.
Op je hoogtepunt stoppen is niet iedereen gegeven
En plots was het de 12de oktober 2020 ..
MR: Vanwaar de keuze tot stopzetting van FM RallyMovies? MF: “Om van de “prestatiedruk” af te zijn die ermee gepaard ging. Het was heel leuk, maar is zo snel gegroeid naar een uit-de-hand-gelopen hobby. Op een bepaald moment zit je aan je plafond. Kan je niet nog meer eruit halen en wordt dat plafond echt voelbaar. Mensen met meer “macht” willen je klein houden en laten duidelijk voelen waar dat plafond voor je ligt. Op een bepaald punt wordt dat niet meer leuk en voelde ik dat het zo niet verder kon. Zo beslisten we dat het genoeg was geweest. We zijn op onze top geraakt, hebben mooie dingen verwezenlijkt en hoeven van niets spijt te hebben.”
MR: Wat en wie zal je altijd bijblijven, ben je dankbaar? MF: Veel, heel veel mensen. Van de kleinste teams tot de professionele samenwerkingen. We hebben met zoveel mensen samengewerkt en zij hebben elk mee helpen bouwen aan FM rallymovies. Daarnaast in het bijzonder uiteraard mijn vader. Niets van dit alles was mogelijk geweest zonder zijn hulp en vertrouwen. Ook onze 3e cameraman Jelle, die zorgde voor de extra shots en de mensen “behind the scenes”, onze vrouwen natuurlijk.
MR: Zou er iets zijn dat je anders zou doen moest je opnieuw beginnen? MF: “Geen idee, ik denk dat elk verhaal zijn eigen parcours uitstippelt. Voor hetzelfde geld pakten we het helemaal anders aan en werd FM niet wat het uiteindelijk geworden is. Bij elke beslissing werd goed nagedacht en op termijn gekeken. Uiteindelijk hoef ik van niets spijt te hebben en kan ik tevreden terug kijken.”
Foto: Facebook pagina FM RallyMovies.
MR: Welke tips heb je voor beginnende rally-filmers/YouTubers? MF: “Doe het met passie, dat is ook ons standpunt geweest. We zijn vertrokken vanuit ons passie voor de rallysport en hebben de kansen die we kregen, met beide handen gegrepen. We beseffen dat er wel wat geluk in het spel zit, veel kan je daar niet aan forceren. Uiteraard moet je beseffen dat er, om kwaliteit te leveren, steeds wat geld maar vooral veel tijd in kruipt.”
Bedankt Melvin voor het interview en bedankt voor wat jullie allemaal gedaan hebben voor onze geliefde rallysport! Bedankt Melvin, Marnick, Jelle en de vrouwen!
FM RallyMovies | Parc Fermé
12 oktober 2020 postte de Facebook-pagina van FM Rally APP dit bericht …. de rallywereld stond even stil.
Een Facebookbericht dat insloeg als een bom in een door “Corona-geannuleerd” rallyjaar.
The beginning
Het allereerste filmpje dat we terugvinden op de YouTube-pagina van FM RallyMovies – met momenteel bijna 3 miljoen views – was van de Omloop van Vlaanderen in 2011. Het jaar waar we Lietaer en Vanwijnsberghe zien strijden met de Ford Escort MKII. Een rally waar 11 WRC’s aan de start kwamen met onder andere Weijs jr. met de Subaru, Tsjoen met de Citroën C4 en Snijers met de Mini.
MR: Vanwaar de keuze om te starten met FM RallyMovies? Hoe zijn jullie in de rallysport ‘gerold’?
MF: “Mijn vader en ik volgden sowieso al regelmatig rally’s. Het is pas toen er een camera werd gekocht, om zomaar wat filmpjes te maken, dat het enorm snel is gegroeid. Die groei is blijven aannemen tot wat het uiteindelijk is geworden.”
MR: Zag je het meteen zo groot zoals het geworden is?
MF: “Nee, niet meteen. Ik denk ook niet dat je zoiets kan forceren. We hebben veel geluk gehad. Door samenwerkingen met het ene team, werd ik gecontacteerd door een ander team. Zo werd FM rallymovies gekender en steeg de vraag. Ik heb altijd geprobeerd in te zetten op naambekendheid en promotie. Dat zal ook wel iets geholpen hebben, maar je moet veel geluk hebben.”
Doordat FM RallyMovies zich specialiseerde in onboards en promovideo’s kreeg de jonge, maar enthousiaste Ieperling steeds meer vraag naar samenwerkingen. “Om kwaliteit te blijven garanderen, werd daarbij ook mijn vader ingeschakeld als tweede cameraman. Op die manier konden we nog meer verschillende beelden verzamelen.” vertelt Melvin.
Met maar liefst 15 jaaroverzichten in 2012, waaronder Taveirne, Vercruysse en Reynaert en ook grote namen als Loix, Snijers en van Parijs, was het duidelijk dat FM RallyMovies een correct, gedreven en passioneel team was.
Onboards, onboards, onboards …
59 onboard video’s werden gereleased in seizoen 2013. 59 onboard video’s van oa. Polle Geusens, Cornelis, Lietaer, de Bal, Van Woensel, Loix, Snijers, Verschueren, Tsjoen, Paddon, Matton en Loeb.
FM RallyMovies was ook gekend en geliefd bij andere ‘rally-media’. Zo kan Geert Louagie, RM Magazine, zich nog goed het gepuf en gezucht van vader Marnick herinneren. “Tijdens de Condroz rally van 2013 herinner ik me de klim te voet naar de eerste proef (normaal de shakedown aan de Cabanne) met vader Marnick al puffend en zuchtend om toch maar op tijd Sebastien Loeb te zien passeren… Normaal bestaat er hier een video van.” aldus Geert. Deze video bestaat wel degelijk, deze kunt u hier bekijken.
“De samenwerking met Freddy Loix gaf ons niet alleen een extra boost, maar ook meer naambekendheid. Daardoor konden we elke rally wel met minstens één team samenwerken. Zo ontstonden er niet alleen heel wat mooie herinneringen, maar werd alles ook steeds professioneler.” schreef vader Marnick in hun afscheidsbericht op Facebook.
MR: Je vader sprak over de samenwerking met Loix, een super ervaring waarschijnlijk?
MF:“Inderdaad, we werkten enkele jaren samen met Freddy Loix, de verantwoordelijkheid en professionaliteit die daarmee gepaard ging, bracht ook ons naar een hoger niveau. Dit zorgde ook voor meer naambekendheid wat tot nieuwe mooie samenwerkingen met (inter)nationale toppers heeft geleid. Op dat moment kwam er uiteraard wel wat stress bij kijken, alles moest steeds tot in de puntjes goed zijn. Er wordt namelijk meer en meer op onboardbeelden gerekend naar volgende wedstrijden toe, of zelfs tussen 2 boucles door om te zien waar halve secondes verloren gingen of om te vergelijken met de data van de wagens.”
“Ook voor andere projecten zoals de samenwerking met RTL Rally Report in Nederland, Future Stars ism de RACB of promovideo’s voor verschillende organisaties werden we geregeld gevraagd. In een tijd waarin sponsors vinden steeds moeilijker werd, was zo’n promovideo een mooie troef om voor te leggen. Nu, achteraf, zijn dit momenten die we heel hard koesteren.”
Hierboven zien we Melvin aan het werk tijdens het maken van een promovideo voor de eerder vermelde Future Stars.
De rally zit in het bloed
Sinds 2014 kunnen we Melvin ook af en toe zien zitten in een rallywagen en dus niet enkel naast de rallywegen met een camera in de hand.
MR: Hoe ben je eigenlijk in het rechterzitje verzeild geraakt, naast best wel grote namen?
MF: “De goesting om eens als co mee te gaan, werd echt aangewakkerd na een ritje in de Porsche 996 GT3 met Tim Van Parijs in 2013. Eind dat jaar ging ik mee met Bert Cornelis in de Opel Monza in Winnezeele. Daarna kwamen de eerste gesprekken om samen deel te nemen in de Rallysprint van de Monteberg 2014. We wonnen het historic gedeelte.
Bert was goed bevriend met Claude Bal, en dankzij het nodige budget zat ik een maand later al in de Evo X naast Bal in de ORC. Ik eindigde dat jaar naast Jimmy Taveirne in de 6 Uren van Kortrijk.“
“We hadden een goede klik en mijn school lag ook niet ver van zijn woonplaats. Dit maakte een samenwerking voor een volledig VAS seizoen als co mogelijk. Ik was amper 19 jaar.
In 2015 reden we enkele wedstrijden samen, won ik met Andy Lefevere de rallysprint van de Monteberg en vloog ik naast Sander Van Hoof in Staden. Maar de combinatie met school, FM rallymovies en zoveel wedstrijden als co was niet te houden. Daardoor besliste ik om vanaf 2016 wat op mijn stappen terug te keren.
Ik reed samen met Sander Van Hoof de TBR rallysprint en won in 2018 naast Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) opnieuw het historic gedeelte van de Shortrally van de Monteberg. Daarna werd de vervaldatum van enkele kledijstukken bereikt en heb ik de helm spreekwoordelijk aan de haak gehangen.
Ondertussen zijn er wel steeds gesprekken geweest om hier en daar deel te nemen. Deze gingen uiteindelijk niet door wegens te weinig tijd. Iets wat in de toekomst misschien wel weer eens mogelijk wordt. We zien wel.”
De FM rally APP
Naast de ‘normale’ rally video’s, onboardbeelden en promovideo’s zag de FM rally APP het levenslicht. De mobiele applicatie was uniek en werd een mooie aanvulling voor de video’s.
MR: Vanwaar de keuze om te starten met de FM rally APP?
MF: “Dit begon als een schoolproject. Na wat verder nadenken, leek dit wel iets wat kon werken in de rallysport. Ondanks de grote kost om dit online te zetten, waagden we de sprong. Het eerste jaar werd meteen duidelijk dat dit wel echt een gat in de markt was. Je hebt wel een website van de organisatie, maar een mobiele APP op je gsm die alle info per rally bundelt, waar je snel alles terug kan vinden, bleek echt iets dat marcheerde. Met de cijfers die we konden voorleggen werd het heel wat makkelijker om nieuwe partners aan te trekken en onze naambekendheid te vergroten.”
Uit de hand gelopen hobby
“Zuid-Limburg 2017: Gietende regen en 3 rallyzotten samen op stap… Melvin FM rally App, Vincent Vilaracing en ikke (RM Magazine) naar het verre Gingelom. Een schrijnend tekort aan paraplu’s en een teveel aan modder maakten de dag steeds leuker… De foto illustreert de samenwerking tussen de diverse rallymedia om toch maar droog te blijven. Die paraplu’s liggen echter nog ergens te velde ..” vertelt Geert ons. “Jelle Vermeire besluit dan nog de graskant in te rijden en wij mochten helpen duwen…. Terwijl iedereen zei dat ie achteruit moest rijden, reed ie vooruit met een “slijkpak” tot gevolg.” (lacht)
“Het is altijd fijn om verschillende rally-media te zien samenwerken. Echter is jaloezie ook steeds dicht bij” vertelt Geert ons. “Verder heb ik nog vele herinneringen aan de keren we mekaar op de proeven zagen … en de vele keren toen we die “snotter” op het toenmalige autosportforums verdedigden tegen een bende jaloerse, achterbakse mensen die het succes van zo’n jonge gast (amper 15-16 jaar) kennelijk niet konden hebben …”. Een fenomeen dat jammer genoeg vaker voorkwam dan we wilden. Bedankt aan Geert en de vele andere die het wel opnamen voor jonge gasten zoals Melvin. Iedereen werkt tenslotte vrijwillig voor hetzelfde doel, werken aan de toekomst van de rallysport!
Na een lange periode waarin enkel vader en zoon achter de camera’s stonden, werd een derde persoon toegevoegd aan het succesvol team. “Ik ben zeer veeleisend maar Jelle had snel door hoe ik het liefst te werk ging en toonde meteen de professionele ingesteldheid die ons camerateam nodig had.” vertelt Melvin.
Op je hoogtepunt stoppen is niet iedereen gegeven
En plots was het de 12de oktober 2020 ..
MR: Vanwaar de keuze tot stopzetting van FM RallyMovies?
MF: “Om van de “prestatiedruk” af te zijn die ermee gepaard ging. Het was heel leuk, maar is zo snel gegroeid naar een uit-de-hand-gelopen hobby. Op een bepaald moment zit je aan je plafond. Kan je niet nog meer eruit halen en wordt dat plafond echt voelbaar. Mensen met meer “macht” willen je klein houden en laten duidelijk voelen waar dat plafond voor je ligt. Op een bepaald punt wordt dat niet meer leuk en voelde ik dat het zo niet verder kon. Zo beslisten we dat het genoeg was geweest. We zijn op onze top geraakt, hebben mooie dingen verwezenlijkt en hoeven van niets spijt te hebben.”
MR: Wat en wie zal je altijd bijblijven, ben je dankbaar?
MF: Veel, heel veel mensen. Van de kleinste teams tot de professionele samenwerkingen. We hebben met zoveel mensen samengewerkt en zij hebben elk mee helpen bouwen aan FM rallymovies. Daarnaast in het bijzonder uiteraard mijn vader. Niets van dit alles was mogelijk geweest zonder zijn hulp en vertrouwen. Ook onze 3e cameraman Jelle, die zorgde voor de extra shots en de mensen “behind the scenes”, onze vrouwen natuurlijk.
MR: Zou er iets zijn dat je anders zou doen moest je opnieuw beginnen?
MF: “Geen idee, ik denk dat elk verhaal zijn eigen parcours uitstippelt. Voor hetzelfde geld pakten we het helemaal anders aan en werd FM niet wat het uiteindelijk geworden is. Bij elke beslissing werd goed nagedacht en op termijn gekeken. Uiteindelijk hoef ik van niets spijt te hebben en kan ik tevreden terug kijken.”
MR: Welke tips heb je voor beginnende rally-filmers/YouTubers?
MF: “Doe het met passie, dat is ook ons standpunt geweest. We zijn vertrokken vanuit ons passie voor de rallysport en hebben de kansen die we kregen, met beide handen gegrepen. We beseffen dat er wel wat geluk in het spel zit, veel kan je daar niet aan forceren. Uiteraard moet je beseffen dat er, om kwaliteit te leveren, steeds wat geld maar vooral veel tijd in kruipt.”
Bedankt Melvin voor het interview en bedankt voor wat jullie allemaal gedaan hebben voor onze geliefde rallysport! Bedankt Melvin, Marnick, Jelle en de vrouwen!